Voorzitter Henk van der Velde van de DOP-werkgroep recreatie.
Voorzitter Henk van der Velde van de DOP-werkgroep recreatie. Bas Wilberink

Met aanleg fietspont komt einde DOP Kamperzeedijk in zicht

Algemeen

(door Bas Wilberink)

KAMPERZEEDIJK - De realisatie van een fietspont over de Goot is één van de laatste onderdelen van het in 2010 gestarte Dorpsontwikkelingsplan (DOP) Kamperzeedijk. Het zelf te bedienen veer gaat op 28 mei (IJsseldeltadag) in gebruik. Vanaf die dag kunnen fietsers en wandelaars in ongeveer vier minuten de oversteek maken tussen de Mandjeswaard en de Pieper.

Maandag zijn de werkzaamheden gestart voor deze ‘ontbrekende schakel in de fietsverbinding tussen Ramspol en Genemuiden’. Daarmee wordt een oude waterverbinding in ere hersteld. Tot begin jaren ’60 lag op nagenoeg dezelfde locatie namelijk een voetveer. Deze bracht schoolgaande jeugd, de postbode en vele anderen naar de overkant. Een bellepaal, die de pontbediende (de boer aan wiens erf de pont lag) vroeger duidelijk moest maken dat iemand over wilde steken, herinnert nog aan deze historie. Daarnaast was er vroeger nog een tweede, grotere pont, op de plek waar nu de Mandjeswaardbrug ligt.

De nieuwe pont, die straks vier personen en hun fietsen gelijktijdig kan overzetten, is belangrijk voor de IJsseldelta en Kamperzeedijk in het bijzonder. “In de eerste plaats zodat we straks een rondje Kamperzeedijk kunnen fietsen”, vertelt voorzitter Henk van der Velde van de DOP-werkgroep recreatie. “Onze gemeenschap bestaat uit drie onderdelen: Kamperzeedijk, de Pieperpolder en de Mandjeswaard. Straks kunnen fietsers vanaf het Kampereiland, via het Kleemanspontje (over het Ganzendiep, red.), de Oudedijk, met de pont over de Goot, de Pieperweg af via de Slaperdijk naar Kampen. Voor een betere aansluiting gaan we ook nog een aantal bestaande fietsroutes verleggen.”

Een ander positief effect, zo hoopt Van der Velde, is de komst van extra toeristen. “Het wordt voor fietsers interessanter om tijd in de IJsseldelta door te brengen”, legt hij uit. “Het landschap wordt ontsloten. Ja, je kunt ook over de brug bij de Mandjeswaard, maar dan moet je heen en weer.”

De gemeenten Zwartewaterland en Kampen hebben beiden een subsidie beschikbaar gesteld, alsook het Nationaal Landschap IJsseldelta (Provincie Overijssel), het Waterschap Drents Overijsselse Delta en de ANWB. Samen met de aanleg van fietspaden en de aanpassing van fietsknooppunten kost de realisatie van de fietspont 105.000 euro. Op IJsseldeltadag wordt de pont geopend door wethouders van Kampen en Zwartewaterland en een waterschapsbestuurder. De naam van het nieuwe veer wordt dan ook bekendgemaakt. Momenteel loopt een prijsvraag waarvoor mensen naamsuggesties kunnen indienen.

Samen met de uitvoering van het project Dorpshart Kamperzeedijk -momenteel wordt een plein aangelegd en worden kruispunten verkeersveiliger gemaakt- is de fietspont het laatste onderdeel van het DOP. Medio dit jaar komt dan een einde aan de metamorfose van de Kamperzeedijk en omgeving. “Dan zijn alle plannen in het kader van Landschap IJsseldelta uitgevoerd”, vertelt Van der Velde. “Nieuwe woningbouw blijft dan nog over, maar dat valt niet binnen het DOP.”

Wat dan rest is opluchting. “Want het ging af en toe moet horten en stoten", aldus Van der Velde. "En dan moeten we het straks nog gaan onderhouden. Daarvoor is een flink aantal vrijwilligers nodig. Maar we doen ook al onze eigen groenvoorziening, waar zich een hoop mensen voor hebben aangemeld. Dat kunnen we gaan combineren. Daarnaast krijgen we een onderhoudssubsidie van de gemeenten. Dus dat pontonderhoud zal nog wel mee gaan vallen.”