Afbeelding
Foto Tennekes

Advent Jubilee: in meerdere opzichten… 25 jaar Kavóca

Partnerbijdrages

‘Advent Jubilee’. Velen waren blij dat op zaterdag 27 november jl. Kavóca’s 26-ste adventsconcert kon dóórgaan. Advent inluiden met een mix van verstilling en feest met verrassende composities van zowel mannelijke als vrouwelijke componisten en veel afwisseling in muziekstijlen. Van klassiek naar modern, met een hoopvolle verhaallijn. Kavóca’s 25-ste ‘live’ concert had extra glans omdat het zo bijzonder was toch weer samen te kunnen zijn in een sfeervolle Kamper Buitenkerk.

Live stream voor thuis
Sinds mei waren verschillende scenario’s voorbereid in samenwerking met Arjan Vahl en LuimesAV Emmeloord. In verband met de coronamaatregelen zat het publiek op anderhalve meter van elkaar en waren om-en-om de banken afgesloten, maar dat nam iedereen graag voor lief. Het was al mooi dat Kavóca toestemming ontving voor doorgang…zo aan de vooravond van een strengere drie weken durende lockdown. Dit jaar helaas geen samenzang met de toehoorders vanwege corona. De thuisblijvers konden het concert via een ‘live stream’ volgen. En dat zag er dankzij het professionele en dynamische camerawerk meeslepend uit en had niet misstaan op een directe uitzending via
NPO 1. Arjan Vahl en Luimes AV hadden qua licht en geluid werkelijk alles ‘uit de kast gehaald’.


Foto Tennekes

Engelse kerstklokken
Na koninklijk trompet intrada en het ingetogen Russische ‘Blazhén Mush’ bracht het ensemble de toehoorders met het ‘God bless us everyone’ meteen in Engelse kerstsfeer, daarbij gesteund door het uitnodigende kerstklokkengeluid vanuit het orkest. Vervolgens kon Kavóca goed inspelen op het concertonderdeel ‘Mystery’ met onder andere het ingetogen ‘Ave Maria’ (door vrouwenkoor), solo aria’s en aansluitend het koor ‘Ehre sei dir Gott gesungen’ uit het Weihnachtsoratorium van J.S. Bach.


Foto Tennekes

Veel afwisseling
Luthine Postuma dirigeerde het ensemble en orkest strak door het verzorgde programma heen, afgewisseld met solo’s (Heleen Keizer, Chris Postuma, Lucie Tromp), met een duet (Yvonne Boerdam en Lucie Tromp) of met Kavóca Young. Ook de verschillende concertonderdelen van ‘Blessings, Mystery, Confusion, Nativity en Rejoice’ zorgden voor diversiteit en evenwichtigheid in het programma. De inspirerende verbindende teksten werden uitgesproken en ingeleid door ‘verteller’ Wim Scheltens. Hij herinnerde het publiek onder andere aan Bach: ‘Hij pepert het ons in; Bach kan er geen genoeg van krijgen: Ehre sei dir, Gott, gesungen!’. Maar dat hoefde Scheltens dit ensemble niet te zeggen… Het schalde door de kerk, evenals bij ‘O come, o come Emmanuel’, de achtstemmige werken ‘Lux’ en ‘A Child is born in Bethlehem’ of bij de slotonderdelen van Rejoice, zoals ‘Sing unto God’ en ‘When in our music God is glorified’.


Foto Tennekes

Een waar Jubileum!

Maar, zoals eerder gezegd, het hoefde niet met veel volume om heel mooi te zijn. Prachtig ook waren de verfijnde werken als ‘Ave Maria’, ‘I wonder as I wander’, ‘Ave verum’ (duet van Yvonne Boerdam en Lucie Tromp) en ‘A great and mighty wonder’. In bijvoorbeeld ‘Jesus Christ, the apple tree’ en andere a-capella-werken kwam de mooie homogene klank binnen de stemgroepen goed naar voren. Kortom, een mix van verstilling en feest. Hetgeen ook de bedoeling was. Advent! Dankbaarheid. Ja, een waar Jubileum!

Een bezoeker                                                                                               


Foto Tennekes

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nick de Vries