
Witte rook uit het gemeentehuis
Naar aanleiding van het advies van de informateur hebben BGZ en SGP in de afgelopen weken gesproken over het vormen van een coalitie. Na tal van constructieve gesprekken kwam er witte rook: een bestuursakkoord is gesmeed. D.V. donderdagavond 25 juni wordt dit in de gemeenteraad besproken. Hartelijk welkom om hierbij aanwezig te zijn!
De formerende partijen hebben er bewust voor gekozen om niet alle onderwerpen in beton te gieten. Een aanzienlijk deel van deze onderwerpen willen we middels een zogeheten raadsagenda oppakken. Zo krijgen alle partijen in de gemeenteraad de ruimte om mee te denken over belangrijke thema’s voor Zwartewaterland. Dat er zowel een bestuursakkoord als een raadsagenda ligt, is voor Zwartewaterland een novum en daarmee een bijzonder feit.
Voor mij persoonlijk heeft dit bestuursakkoord ook gevolgen. Door beide partijen word ik als wethouder voorgedragen. Samen met Alijn Muijsers-Lok en Maarten Slingerland gaan wij – samen met onze burgemeester en gemeentesecretaris – het college van B&W vormen. Met de uitdagingen van deze tijd is dat een schone, maar ook gewichtige taak. Ik zie ernaar uit om een dienstbare en verbindende schakel te zijn tussen politiek, bestuur en samenleving - en daarmee het goede te zoeken voor Zwartewaterland.
Het verruilen van de raadszetel voor het wethoudersbankje is dus een nieuw begin. Het politieke handwerk heb ik mij in de afgelopen jaren eigen kunnen maken, maar ik mag daar straks op een geheel andere wijze invulling aan geven. Dus geen onderdeel meer van het hoogste bestuursorgaan van de gemeente – dat is immers de gemeenteraad! – maar ‘slechts’ te gast in de raadszaal. Besturen betekent keuzes maken, soms ook moeilijke keuzes. Dat is niet altijd eenvoudig, maar dit alles hoop ik te doen in afhankelijkheid van Hem Die álles bestuurt. Dat geeft richting en rust: een Fundament waarop je kunt bouwen.
Ten slotte past het om vanaf deze plaats waarderende woorden uit te spreken richting wethouders Rietman en Van der Poel, die afscheid nemen. Zij hebben zich steevast met overtuiging ingezet voor al het moois dat Zwartewaterland te bieden heeft. Veel dank daarvoor! Aan het nieuwe college – samen met de gemeenteraad – de kostelijke uitdaging om onze mooie gemeente nóg iets mooier te maken. Daar gaan we ons de komende jaren volop voor inzetten. Zin om de handen aan de ploeg te slaan!
Benjamin van Marle
SGP Zwartewaterland