Afbeelding

Plusgroepen op CBS De Driemaster

Algemeen

HASSELT - De aandacht voor kinderen met een bovengemiddelde intelligentie neemt de laatste jaren toe. Landelijk gezien is ongeveer 16 procent van de kinderen meer- of hoogbegaafd. Op basisschool De Driemaster in Hasselt is er enkele jaren geleden voor gekozen om een deel van de personele formatie in te zetten voor begeleiding van deze kinderen ?die iets meer aan kunnen'.

Wat bedoeld was als een experiment is op De Driemaster uitgegroeid tot een structurele opzet met twee zogenaamde plusgroepen. Tot en met dit schooljaar werd gewerkt met een plusgroep in de middenbouw en een in de bovenbouw. Volgend schooljaar wordt dat uitgebreid en werkt De Driemaster met drie plusgroepen.

Inhoud en organisatie van de plusgroepen is opgezet door de intern begeleider Klaas Mijnheer en een leerkracht Andries Loos. In verband met de pensionering van laatstgenoemde heeft een andere ervaren groepsleerkracht, Martine Weijs, dit overgenomen. Om de begeleiding van de kinderen in deze groepen nog beter af te stemmen, volgt zij hiervoor speciale scholing.

Naast de verrijkingsmaterialen voor deze kinderen in de gewone lessen krijgen zij extra uitdaging door een onderwijsaanbod dat niet in een gewone lesmethode te vinden is. ?Dit aanbod vraagt van de kinderen een andere werk- en leerhouding. De uitdagende manier van werken met leerstrategieën en zelf ontdekkend leren past uitstekend bij de hoge intelligentie en creativiteit van deze kinderen. Belangrijk onderdeel is de evaluatie waarbij procesgerichte feedback een belangrijk onderdeel is. De motivatie voor leren wordt hiermee sterk gestimuleerd.?

De school benadert hierdoor deze kinderen ?met respect voor hun eigenheid en manier van leren'. ?Door tegemoet te komen aan hun speciale onderwijsbehoeften en bijzondere talenten ontwikkelen zij een positief zelfbeeld. CBS De Driemaster geeft hiermee volgens de slogan ?Elk talent telt!' op eigen wijze inhoud aan passend onderwijs.?