Dorpshart van Kamperzeedijk wordt opgeknapt en verkeersveiliger

Algemeen

(door Bas Wilberink)
KAMPERZEEDIJK - Het dorpshart van de Kamperzeedijk moet weer ?up to date' worden. ?Leefbaar en toegankelijk voor iedereen.? Momenteel ligt een plan voor een grotere verkeersveiligheid en de verfraaiing van het dorpshart ter goedkeuring bij de provincie. Met behulp van een subsidie van 650.000 euro moeten veel van de plannen straks realiteit worden.

Voorzitters Yvonne Selles van gemeenschapscentrum de Driester en Jan van den End van de Dorpsraad zijn er maar druk mee, samen met de projectgroep ?Dorpshart Kamperzeedijk' en de werkgroep ?Dorps Ontwikkelings Plan' (DOP). Meerdere schetsavonden en bijeenkomsten met bewoners lagen de afgelopen periode ten grondslag aan de uiteindelijke plannen. De verkeersveiligheid staat met stip bovenaan de prioriteitenlijst. Drie uitritten kruisend met de provinciale weg N760 worden aangepakt. Als er dan nog geld over is, gaat dat naar het dorpshart. En daarnaast zijn er nog ideeën voor een fietspont over de Goot.

De eerste uitrit betreft de Schaapsteeg. ?De situatie is daar erg onoverzichtelijk?, vindt Van den End. ?Helemaal als er een auto staat voor één van de eerste drie woningen. Het verkeer vanuit Genemuiden rijdt er vrij hard, omdat het een recht stuk is. Wij zien daar graag een knik in de weg komen. Ook komt de uitrit iets naar voren, voor beter zicht.?

De tweede uitrit is de weg naar De Driester. Het idee is dat bovenaan de weg een middenberm komt om het verkeer in betere banen te leiden. ?Ook verdwijnt het bushokje daar?, aldus Selles. ?De stoep wordt minder breed en er worden bomen gekapt.?

De laatste uitrit is die bij autobedrijf Selles. In deze omgeving komen nieuw te bouwen starters- en vrije sectorwoningen. Mede om die reden wordt de overzichtelijkheid verbeterd, wordt de weg iets uitgebouwd en komen er snelheidsremmende maatregelen, zoals een buiging in de weg. ?Op een natuurlijke manier, bijvoorbeeld ook door een andere kleur bestrating, willen we dat automobilisten op de N760 zich bewuster worden dat ze in een centrum rijden?, aldus Selles.

Geld dat overblijft, wordt gestoken in het pleintje tussen de basisschool en de N760. ?Wat hier precies kan, weten we nog niet?, vertelt Van den End. ?Dat hangt samen met de financiën.? Selles vult aan: ?Wat we willen is een multifunctioneel plein, met extra parkeerplaatsen voor speciale gelegenheden, plek voor een streekmarkt en een zithoek in de vorm van een trap. Een soort arena. Het plein wordt verder aangekleed met groen.?

Verder is er de wens om de groenstrook voor ?de oude nieuwbouw' te verfraaien. Van den End: ?Alles moet onderhoudsarm zijn, omdat het voornamelijk door de bewoners zelf onderhouden moet worden.? De fietspont over de Goot is het laatste project uit het DOP, getrokken door Henk van der Velde. De hoop is dat deze nog dit jaar in de vaart gaat.

Eén dezer dagen hoort de Kamperzeedijk hoeveel de aanpassingen aan de wegen gaan kosten en wat overblijft voor het dorpshart. De 650.000 euro lijkt misschien heel wat, maar is op voor je er erg in hebt, benadrukt Van den End. ?We denken zelfs dat we het niet helemaal redden om álle plannen te realiseren.?

Daar komt ook nog bij dat er een strakke tijdsplanning is. Een voorwaarde van de subsidie is dat de plannen uiterlijk aan het einde van dit jaar moeten zijn uitgevoerd. Dat is krap, maar de projectgroepen gaan er voor, in goede samenwerking met gemeente Zwartewaterland en de provincie Overijssel/Nationaal Landschap IJsseldelta. ?Het is gewoon heel mooi dat we dit bedrag hebben gekregen?, vertelt Selles. ?En de plannen komen allemaal vanuit de burgers. Met dat burgerinitiatief hebben we in Zwartewaterland een voortrekkersrol. We hebben een heel actieve gemeenschap, die bereid is zich in te zetten voor het dorp. Dat is mooi om te zien. We moeten het allemaal met elkaar doen.?