Gemeenteraad gaat zich buigen over herinrichting van Hasselter binnenstad

Algemeen

(door Bas Wilberink)
HASSELT - Het college van burgemeester en wethouders heeft een Definitief Ontwerp en een Projectplan 2015-2018 gemaakt voor de inrichting van de openbare ruimte in de Hasselter binnenstad. De gemeenteraad wordt gevraagd 1.814.795 euro beschikbaar te stellen voor de realisatie hiervan.

Het Definitief Ontwerp is ?een langjarige visie' en ?een integraal geheel', tot stand gekomen na een ?intensief participatieproces', aldus het college in het raadsvoorstel. Burgemeester en wethouders maken duidelijk hoe zij de leefbaarheid en de economische en toeristische ontwikkeling van de binnenstad willen gaan stimuleren de komende jaren.

Eén van de hoofdlijnen is de herinrichting van de Hoogstraat en de Nieuwstraat; ?het huidige en toekomstige winkelhart van Hasselt'. Het college stelt voor om in de Hoogstraat eenrichtingsverkeer in te stellen. ?Daardoor ontstaat meer ruimte voor fietsers en voetgangers?, zo is te lezen in het raadsvoorstel. ?Trottoirs in de Hoogstraat worden breder. (?) Het aantal parkeerplaatsen in de Hoogstraat en de Nieuwstraat blijft gelijk. Door handhaving van de blauwe zone voor kort parkeren ontstaat het door ondernemers gewenste stop-en-shop-parkeren.?

Als het aan het college ligt, kunnen automobilisten straks op meerdere manieren de binnenstad verlaten. ?De aanleg van een verbinding tussen het Justitie Bastion en Buiten de Venepoort is onder meer nodig als gevolg van het eenrichtingsverkeer in de Hoogstraat. (?) Extra parkeerplaatsen aan de Van Nahuysweg (15 tot 20) zijn noodzakelijk om parkeren dichtbij het winkelhart mogelijk te maken. Ook dienen deze als compensatie van de reductie van parkeerplaatsen voor de aanleg van de Rivierboulevard.?

Met deze multifunctionele Rivierboulevard, gelegen tussen de Zwartewaterbrug (N331) en de Julianakade/keersluis, wil het college ?een kwalitatief hoogwaardig en waterveilig verblijfsgebied'. Het biedt de mogelijkheid tot wandelen langs het Zwarte Water, parkeren (voor zowel omwonenden als bezoekers) en het aanleggen van verschillende soorten schepen. Ook is er ruimte voor terrassen en festiviteiten, in het algemeen de kermis.

?Op de Kaai worden verschillende hoogteniveaus gecreëerd?, zo is in het Definitief Ontwerp te lezen. ?Op het hoogste niveau kunnen auto's veiliger parkeren, terwijl voetgangers op een lager niveau dichtbij het water lopen. (...) De lagere wandelzone voor voetgangers loopt van het Burgemeester Royerplein naar de Vispoort. Bij alle stegen zijn doorsteken gemaakt naar de wandelzone, zodat men altijd vanuit de stegen direct naar het water kan lopen.?

Ook de aanleg van een afrit ten noorden van de N331 behoort tot de hoofdlijnen van het Definitief Ontwerp. ?De afrit zorgt er voor dat verkeer, dat bestemd is voor woningen en bedrijven aan die zijde van N331, niet meer gebruik hoeft te maken van de binnenstad?, aldus het college. ?Tevens wordt een extra mogelijkheid geboden om vanaf de N331 met de auto de binnenstad te bereiken.? Geld dat hiervoor nodig is, wordt overigens niet betaald uit de 1.814.795 euro. Het definitieve ontwerp voor de afritaanleg krijgt de raad in april 2015 ter vaststelling aangeboden, inclusief een kredietaanvraag.

Verder maakt de Grintwal onderdeel uit van het plan. De raad behandelt dit gebied donderdag 20 november in een apart raadsvoorstel, waarin het college vraagt in te stemmen met een herinrichting en het beschikbaar stellen van 226.000 euro. Dekking wordt gevonden in een provinciale subsidie. Belangrijkste onderdelen van de herinrichting zijn de aanleg van een verblijfsgebied achter de woningen, het planten van bomen in dat verblijfsgebied, het herbestraten van het parkeergebied, de realisatie van een drijvend sanitair en een bredere trap tussen het Eiland en de Grintwal.

Het college stelt voor om de uitvoering van het Definitief Ontwerp in fasen te doen, ?omdat op dit moment het budget niet toereikend genoeg is om alle onderdelen uit te voeren'. Een deel wordt pas na 2018 uitgevoerd. Wat de kostenraming voor het gehele Definitief Ontwerp is, is vertrouwelijk, maar wel bij de raad bekend.

Donderdag 20 november worden het Definitief Ontwerp en het Projectplan voor het eerst door de raad behandeld.