Afbeelding

Op de Hoeksteen werkt met onderwijsconcept 'The leader in me'

Algemeen

HASSELT - De Hasseltse basisschool Op de Hoeksteen is met ingang van het nieuwe schooljaar gestart met onderwijsconcept ‘The leader in me’. “Het antwoord op identiteitsvragen waar veel jongeren maar ook volwassenen mee worstelen", vertelt directeur Egbert Prins, sinds augustus 2015 werkzaam op deze school. "Wie ben ik en wat kan ik? Door dit onderwijsconcept ontdek je je identiteit en leer je om keuzes te maken."

Van belang daarbij is bijvoorbeeld of iemand proactief of reactief is. Als voorbeeld noemt Prins een leerling die geen brood mee heeft. “De leerling zit een beetje treurig te kijken, maar onderneemt verder geen actie. Het kind naast de leerling zegt vervolgens: 'Waarom loop je niet naar de juf, misschien heeft zij wel een oplossing'. Een verschil waarin je zelf de keuze kunt maken om wel of geen actie te ondernemen.”

Op de Hoeksteen is het onderwijsconcept gestart aan de hand van ‘7 eigenschappen van Happy Kids’, een vertaalde versie van ‘de 7 eigenschappen van effectief leiderschap’ van Stephen Covey. Met een verhaaltje komen de zeven eigenschappen aan de orde, waarna het aan de hand van vragen wordt besproken. "Dit gebruiken we in de onder- en middenbouw", vertelt Prins. "Iedere leerkracht heeft dit jaar met de groep een mission statement voor de klas gemaakt. Dit heeft een prominente plek in het klaslokaal gekregen en er wordt regelmatig op teruggegrepen."

Het formuleren van een klassenstatement doet iets met de groep, heeft de schooldirecteur ervaren. "Dit werkt net als in een orkest: als iedereen meewerkt, krijg je iets heel moois. Vanaf volgend seizoen hangt ook iedere leerkracht zijn eigen persoonlijke mission statement op. De docent geeft hierin aan wat zijn rol is en wat de klas mag verwachten, bijvoorbeeld veiligheid en rust. We willen ook trainingen aan ouders gaan geven over de zeven gewoonten, zodat ouder en kind elkaar begrijpen en van elkaar kunnen leren.”

Op de Hoeksteen is een gereformeerde school, wat betekent dat de Bijbel een belangrijke rol heeft in het onderwijs. Prins: "Vanuit de basis van de Bijbel zijn de achterliggende gedachten van het onderwijsconcept nog veel rijker. Het geeft richting aan je identiteit en alle keuzes die je maakt. Dit zijn de wortels van de boom. The leader in me voorziet in een stabiele basis. Belangrijke zaken gaan ook daadwerkelijk een hoofdrol spelen. Je kunt ingaan op urgente zaken, maar strookt dit wel met dingen die je echt belangrijk vindt? Voor je het weet spelen urgente zaken de hoofdrol in je leven.”

Bij het onderwijsconcept draait het om maatwerk, niet alle leerlingen kunnen dit op hetzelfde niveau aan. "Zo werkt het ook in ons team. Iemand is goed in het bijhouden van afspraken, een ander in meedenken, een volgende is een vrolijke flapuit, of is goed in vernieuwend denken. In de klas werkt het bijna hetzelfde. Je moet vanuit het begin werken; waar is een leerling goed in en weet de leerling ook wie hij zelf is en wat zijn talenten zijn?”

Belangrijk is dat leerlingen uit groep 8 een ononderbroken lijn hebben naar het voortgezet onderwijs. "Verder willen we dat ze zelf kunnen plannen en keuzes maken en realiseren dat ze zelf verantwoordelijk zijn voor deze keuzes.”

Ouders zijn verrast door de verandering die het nieuwe onderwijsconcept met zich meebrengt. "Vooral als een ouder ziet dat het kind aan tafel een woord als pro-actief gebruikt. Of een kind vraagt aan zijn ouders als er iets mis gaat; Heb je wel een plan gemaakt van te voren?"

Op 16 maart houdt Op de Hoeksteen een ‘Leiderschapsdag’. Huidige en nieuwe ouders zijn welkom om te zien hoe onderwijsconcept ‘The leader in me’ er uit ziet in de praktijk. Vanaf 10.30 uur zijn geïnteresseerden welkom aan de Burgemeester Malcorpslaan 101 in Hasselt. Het programma duurt tot 12.30 uur.