Afbeelding

Hanzestad Hasselt Marketing opent deuren van De Werkplaats

Cultuur

HASSELT - Stichting Hanzestad Hasselt Marketing opent vrijdag 20 maart haar nieuwe onderkomen De Werkplaats aan de Kaai 5 in Hasselt. Burgemeester Eddy Bilder en Harm van Raalte, oud-eigenaar van de voormalige timmerwerkplaats aan de Kaai, verrichten de officiële opening.

De vrijwilligers van de stichting hebben er maanden van zwoegen en klussen opzitten. De voormalige timmerwerkplaats aan de Kaai kreeg een complete metamorfose. Ingericht met oude gereedschappen en voorwerpen, onder meer uit de collectie van de lokale Historische Vereniging, is de locatie omgetoverd tot een prachtige ontvangst- en werkruimte voor de stichting.

Bij de inrichting kreeg de organisatie van alle kanten spontaan hulp aangeboden. Niet alleen inwoners uit Hasselt ondersteunden het initiatief met hun vrijgevigheid en hand- en spandiensten, maar ook ondernemers droegen een steentje bij. Zo bood de firma Admiraal aan om gratis een balie te bouwen, sponsorde de firma Potkamp de installatie van het elektra en schonk de Rabobank een deel van haar meubilair. De oprichters van de stichting, Drikus van der Kolk, Heleen Eenkhoorn, Pieter Zuidema, Janny Broekroelofs en Hilda Santbergen, zijn dan ook 'bijzonder trots' op het eindresultaat van deze goede samenwerking.

De stichting wil vanuit De Werkplaats groepen ontvangen die zich hebben opgegeven voor een arrangement of rondleiding. Inmiddels zijn er negen arrangementen ontwikkeld samen met plaatselijke ondernemers en organisaties. Hanzestad Hasselt Marketing wil niet alleen activiteiten in de markt zetten voor toeristen en dagjesmensen, maar nadrukkelijk ook voor de eigen inwoners. "De afgelopen jaren bleek er een grote behoefte aan leuke activiteiten voor personeelsuitjes, familiedagen, verenigingsexcursies of vrijgezellenfeestjes."

Een rondvaart door de grachten en over het Zwarte Water is één van deze activiteiten. Bezoekers kunnen à la minute een rondvaart boeken in De Werkplaats. Daarnaast zijn er arrangementen die deelnemers meenemen per fiets, huifkar of solex naar karakteristieke plekken in Hasselt en omgeving. "Dat zijn vaak plaatsen waar je anders nooit binnenkomt, zoals de zolder van de Grote Kerk, Natuurboerderij Hogeboom of de privécollectie oude olieblikken van de familie Feenstra. Maar ook Eendenkooi Haasjes, De Veldschuur, Camping De Stadsgaten en De Kalkovens maken deel uit van de dagarrangementen, die begeleid worden door de vrijwilligers van de stichting. De activiteiten moeten meer dynamiek in de binnenstad opleveren, het toerisme bevorderen en de naamsbekendheid van Hasselt versterken."

Op zaterdag 21 maart houdt de stichting van 11.00 tot 15.00 uur een open dag voor iedereen die een kijkje wil nemen in De Werkplaats. Belangstellenden zijn van harte welkom om de locatie te bezichtigen en kennis te maken met de activiteiten van Hanzestad Hasselt Marketing. Tijdens de open dag kan men zich aanmelden voor deelname aan een stadswandeling of de excursies naar de kievitsbloemen. Ook kunnen belangstellenden zich opgeven voor de lezing van Geke Mateboer over haar onlangs verschenen boek, dat handelt over het lot van de Joden in Hasselt. Deze lezing vindt plaats op woensdag 29 april om 20.00 uur in De Werkplaats.

Het is de bedoeling dat De Werkplaats in het toeristisch seizoen dagelijks een aantal uren open is, zodat bezoekers kunnen binnenlopen om de collectie te bekijken of activiteiten te boeken. Stichting Hanzestad Hasselt Marketing bevordert de naamsbekendheid en het imago van Hanzestad Hasselt. De vrijwilligers van deze stichting bereiken dit door het ontwikkelen van producten en het initiëren van activiteiten en arrangementen. De nadruk ligt hierbij op een goede samenwerking, het bundelen van krachten en de mobilisatie van een breed netwerk.