Gerrit Slurink

Musical 'Ester' in Hasselt zorgt voor verbinding over kerkgrenzen heen

Cultuur

(door Bas Wilberink)

HASSELT - ‘En wat doe jij?’ Het is één van de hoofdvragen die opdoemt in ‘Ester’; een musical geïnspireerd op het gelijknamige Bijbelboek. Het behandelt mondiaal actuele onderwerpen als (vrouwen)onderdrukking, machtsmisbruik en vluchtelingen. Een groep van een kleine dertig zangers en zes muzikanten brengt het stuk op 12, 13 en 14 april op de planken in hervormde kerk De Baak in Hasselt.

Het idee voor de musical ontstond een paar jaar geleden bij Juliette Prins, Freddy Aalberts en dominee Henk van Veldhuizen. Het werd tijdens het ‘startweekend’ in 2017, voor de samenvoeging van De Baak (1.100 leden) en Ichthuskerk (650 leden), verder uitgewerkt. De twee Hasselter gemeenten worden in september 2020 volledig samengevoegd, vanaf Pinksteren dit jaar zijn alle diensten al gezamenlijk.

“We zochten naar iets dat mensen over kerkgrenzen heen met elkaar verbindt”, vertelt Van Veldhuizen, één van de hoofdrolspelers in de musical. “En ook iets dat uitstraling naar buiten toe heeft. De secularisatie in Nederland gaat door en komt nu ook aan in Hasselt. Het wordt spannend om met name jongeren betrokken te houden bij de kerk.” Marleen Bakker, lid van de regiegroep en zangeres, vult aan: “Wij zien deze musical niet als een soort reddingsmiddel, maar het helpt je wel om je als kerk te laten zien en te verbinden.”

Advies

De initiators wonnen advies in bij regisseur Wilma Werkman van musicalgroep Giethoorn. Zij kwam met musical ‘Ester’. “Omdat deze voor een beginnende groep goed te doen is”, aldus Van Veldhuizen. “Maar ook omdat het stuk maatschappelijk actuele thema’s van nu behandelt.”

De groep vond in Harrie Poulssen hun muzikaal leider, Carla Aalbers tekende voor de regie, Henriette Visscher voor de kleding van de spelers. Van de gemeente Zwartewaterland kreeg de groep een subsidie van 1.000 euro uit het Fonds Eenmalige Culturele Activiteiten en ook de kerkenraden sponsorden. Zo wordt de Baak kosteloos ter beschikking gesteld voor de repetities en de optredens. Aanvankelijk repeteerde de onervaren groep eens in de twee weken. Sinds de zomer van 2018 werd dat opgeschroefd tot iedere vrijdagavond. “In het begin was het wennen”, aldus Bakker. “Je moet los en vrij op het podium staan. Maar daar zijn we erg in gegroeid, het is een heel enthousiaste groep. Het is best pittig om iedere vrijdagavond te repeteren, maar dat gebeurt zonder gemopper.”

Wat recent nog wel ‘gezonde spanning’ opleverde, waren enkele technische uitdagingen. Het kerkgebouw is niet gebouwd voor de uitvoering van musicals. “Er moet een podium komen, de ramen moeten verduisterd worden, licht en geluid moesten geregeld worden”, legt Bakker uit. “Dat laatste verzorgt Klaas Boes van Dance Fever Productions.”

Bewerking

De achttien liedjes tellende musical is een bewerking van het Bijbelboek. “We spelen het niet 1-op-1 na”, legt Bakker uit. “’Ester’ heeft voor mij wel een speciale betekenis gekregen. Ik kende het nog niet echt, maar het heeft echt indruk op me gemaakt. Omdat het gaat over onderdrukking en discriminatie. Ester was een heel sterke vrouw, die haar nek uitstak voor haar volk. Ze nam heel veel risico, wat slecht voor haar had kunnen aflopen.”

Het is ook het enige Bijbelboek waarin God niet één keer wordt genoemd, gaat dominee Van Veldhuizen verder. “Maar tussen de regels door wordt Gods aanwezigheid voortdurend verondersteld. De vraag ‘Wie keert het om?’ komt naar voren, zowel vanuit God als vanuit de mensen zelf. Vanuit het geloof mag je vertrouwen dat God het omkeert. Dat doet hij door mensen in gang te zetten.” Bakker: “Ik hoop dat we dat goed kunnen overbrengen tijdens de musical, dat we de mensen ook iets meegeven.”

Er zijn nog beperkt kaarten bij Vivant verkrijgbaar voor de zondag. Amnesty International is tijdens de voorstellingen aanwezig met een stand, omdat de Hasselter werkgroep zich verbonden voelt met het thema. Verder zingt kinderkoor Bounce uit Hasselt, onder leiding van Jeanette Bergman, mee.