?Airport Hasselt' aan Steenwetering van de baan

Partnerbijdrages

HASSELT - Henk Pelleboer stelt zijn perceel aan de Steenwetering 13a in Hasselt niet meer beschikbaar als start- en landingsplaats voor onder andere paramotors. Dat laat hij weten in een reactie op actiegroep ?Airport Hasselt Nee'; een groep bewoners in een straal van zo'n 4 kilometer rondom deze locatie.Voor dit perceel in het agrarische achterland van Hasselt grenzend aan Zwolle wil Luchtsport Centrum Overijssel een luchthavenvergunning bij de provincie Overijssel aanvragen. Daarmee zou eigenaar Pascal van Diermen uit Zwolle het aantal vluchten met onder andere paramotors (gemotoriseerd glijscherm) uit kunnen breiden naar maximaal drieduizend per jaar, verspreid over maximaal honderd dagen. Het stuk land aan de Steenwetering 13a werd al twaalf dagen per jaar gebruikt als start- en landingsveld, door de afgifte van een zogeheten TUG-vergunning (Tijdelijk en Uitzonderlijk Gebruik) door de provincie. Ook vindt hier tweemaal per jaar een vliegevenement plaats, bedoeld voor meerdere luchtsporten. Voordat Van Diermen bij de provincie kan aankloppen voor een luchthavenregeling moet bij de gemeente Zwartewaterland een wijziging van het bestemmingsplan gerealiseerd worden voor het stuk land. Deze grond is nu nog omschreven als ?agrarisch', maar dat zal veranderd moeten worden in ?agrarisch met medegebruik'. Nu laat Pelleboer dus weten dat zijn stuk grond niet meer in aanmerking komt voor een TUG-vergunning (Tijdelijk en Uitzonderlijk Gebruik) of een luchthavenregeling. ?Als je een feestje wilt organiseren, maar niemand in de buurt vindt het leuk, waarom zou ik het dan nog doen? Je moet dat samen doen, met elkaar aftasten wat haalbaar is. Voor ons is de lol er inmiddels wel af. We hebben net drie weken met twee personen gewerkt aan een evenement en dan dit.?Pascal van Diermen laat weten ?enorm geschrokken' te zijn van de commotie. ?Gelet op deze commotie is het duidelijk dat het huidige voorstel onhaalbaar is en dat ik me ga bezinnen op het vervolg. Ik wil uiteraard niet dat de grondeigenaar heibel met de buurt krijgt.?De omwonenden vinden een ?Airport' in dit gebied niet passen. ?Het landschap heeft een open karakter, je kunt er van je af kijken?, vertelt Miranda Peer, die op zo'n 400 meter afstand woont van de betreffende locatie. ?Maar die paramotors komen op ons af. Ze vliegen laag, het zijn geen vliegtuigen die zich op grote hoogte bevinden. En het duurt even voordat ze de 150 meter hebben bereikt en daarboven vliegen.?Ook maken ze veel lawaai, volgens de actiegroep. ?Je hoort ze de hele tijd brommen?, vertelt Rudi Fransen. ?Het klinkt als opgevoerde bromfietsen. De vogels en het vee schrikken er van. Ook is hier een eeuwenoude eendenkooi in de buurt. Daarnaast gaat het ten koste van onze privacy, doordat de paramoteurs boven ons cirkelen. Tijdens een evenement kunnen dat er wel acht tegelijk zijn. Ze vliegen alleen bij mooi weer, dat zijn natuurlijk ook de dagen dat wij in onze tuin zitten.?Daar komt bij dat de infrastructuur van dit gebied niet geschikt is voor een grote aanloop van vliegers en publiek, denkt de actiegroep. ?Er lopen smalle wegen hier, waar allemaal werkverkeer rijdt?, aldus Peer. ?Daar kun je niet al dat verkeer hebben.? Dineke van den Berg: ?En hij wil er ook nog gaan lesgeven.?Volgens de actiegroep is het verzet in de omgeving (?ook vanuit Genne, Holten, Haerst, Mastenbroek, De Marssen en de Brink Hoek zijn we platgebeld?) groot. Op een informatiebijeenkomst vorige week woensdag, waar naast Van Diermen en Pelleboer ook een ambtenaar van de gemeente aanwezig was, waren volgens de actievoerders meer dan tachtig bezwaarmakers afgekomen. ?We willen een statement maken: het Luchtsport Centrum Overijssel is hier niet welkom?, vertelt Miranda Peer. ?Want als het bestemmingsplan gewijzigd is, blijft die bestemming er levenslang opzitten.?Over die bijeenkomst zegt Pelleboer: ?Wij kregen niet de kans om ons verhaal te vertellen over wat de bedoeling was. Het vooroordeel was zo groot dat van een normale gedachtenuitwisseling, over wat wel en niet mogelijk was, geen sprake meer was. Het enige dat massaal werd geroepen: ?stop met alles'. Men heeft niet willen luisteren. Ik vind het heel jammer dat de buurt stoom heeft willen afblazen op dingen die wij niet zo gesteld hebben.?Pelleboer had bijvoorbeeld af willen spreken dat ze één dag in de winter en drie dagen in de zomer zouden kunnen vliegen. ?Dat hadden we samen vast kunnen leggen in een regeling. Nadeel aan een TUG, die hier overigens al drie jaar geldt en wat we nog jaren hadden kunnen aanvragen, is dat bij slecht weer makkelijk de planning in de soep kan lopen.?Pelleboer vindt het jammer hoe het gelopen is. ?Tijdens evenementen hebben er ook wel eens buren meegevlogen die dat prachtig vonden. Nu we een regeling willen vastleggen, schreeuwen ze opeens moord en brand. Je doet het samen en er moet niets.?