'Stadskoerier is verreweg beste krant voor Genemuiden'

Partnerbijdrages

De Stadskoerier bestaat op 12 oktober 2011 precies zestig jaar. Daarom kijken we terug op de geschiedenis van deze krant. Op de jubileumdag zelf besteden we op bijzondere wijze aandacht aan de zestigste verjaardag. Tot die tijd interviewen we vele betrokkenen. Deze week is dat oud-drukkerijdirecteur Dick Hoekman.

GENEMUIDEN - In tegenstelling tot zijn vader en Stadskoerier-oprichter Jaap Hoekman was Dick geen echte 'krantenman'. "Ik was grafisch ondernemer, geen uitgever", vertelt de Genemuidenaar. "De Stadskoerier was een onderdeel van Drukkerij Hoekman, waarmee een paar centen werden verdiend. Maar het traditionele drukwerk was onze 'core business'. De Stadskoerier interesseerde mij daarom minder."

Medio jaren '70 kwam Dick, die net zijn militaire dienstplicht had vervuld, te werken in het bedrijf van zijn vader. "Ik had geen grafische vooropleiding", kijkt hij terug. "Maar ik voelde wel wat voor de drukkerij-business. Hoewel het heel anders was dan nu. We werkten met loden letters, de traditionele boekdruk (directe druk). Er was toen overigens al deels sprake van offsetdruk (indirecte druk), waarbij de druk via een offsetplaat overgedragen wordt aan een rubberdoek en vervolgens op papier."

Hoekman noemt de periode '75 tot '90 de tijd waarin die omslag plaatsvond. "De automatisering is de afgelopen decennia erg snel verlopen", vertelt hij. "Het handmatige vakmanschap, dat bij de traditionele druk kwam kijken, is allemaal vervangen door computers en software, kortom door hoogwaardige technologie."

Die ontwikkelingen maakten dat Drukkerij Hoekman een flinke groei kon maken. Toen Dick begin jaren '80 de directiestok overnam van zijn vader, stond het bedrijf er goed voor. "In 1975 was Drukkerij Hoekman een kleinschalig bedrijf met zeven a acht werknemers", legt de oud-drukker uit. "Een traditionele, lokale drukkerij. Toen ik directeur werd, hadden we dubbel zo veel werknemers in dienst. Er waren voor de Stadskoerier inmiddels ook meer mogelijkheden met bijvoorbeeld het gebruik van kleur en het plaatsen van steeds scherpere foto's. We konden veel actueler op zaken inspelen, zowel redactioneel als qua advertenties. We hadden met offset immers veel minder tijd nodig, het drukken van de Stadskoerier was binnen een paar uur gepiept."

Ondergeschoven kindje
Door de explosieve bedrijfsgroei werd het voor Drukkerij Hoekman steeds moeilijker om blijvend aandacht voor de Stadskoerier te houden. Hoekman: "Regelmatig stelden we onszelf de vraag: gaan we nog door met de Stadskoerier. We hebben het een paar keer uitgesteld. Maar op een bepaald moment leefde bij ons het gevoel dat we het beter konden overdragen aan een partij met specialiteit voor redactie, acquisitie en die eveneens beschikte over een speciale krantenrotatiepers. De Stadskoerier paste niet meer binnen onze drukkerij, het werd een ondergeschoven kindje; van hoofdactiviteit tot bijzaak. Was de Stadskoerier-omzet voorheen 25 procent van Drukkerij Hoekman, op het laatst was dat nog minder dan 5 procent. We konden de offsetpersen lucratiever inzetten voor overige opdrachten. De Stadskoerier was de laatste jaren absoluut niet meer winstgevend. En met Drukkerij Hoekstra hadden we al een goede samenwerking. Zo hadden we het drukwerk van de Stadskoerier de laatste vijf jaar aan hen overgedragen."

Advertenties
Toch is Dick Hoekman blij dat de Stadskoerier nog steeds bestaat. "Het is voor Genemuiden verreweg de beste krant binnen onze gemeente", benadrukt Hoekman, die na het faillissement van Hoekmantotaal in 2009, nu met Huisstijltotaal in samenwerking met De Groot Drukkerij BV een nieuw, crossmediaal bedrijf is gestart. In de komende maanden wordt hieraan meer publiciteit gegeven. "De Stadskoerier vervult nog steeds een belangrijke functie, hoewel dat minder is geworden door alle websites, waar ze heel actueel op het nieuws in kunnen springen. Maar in de combinatie druk en internet zitten zeker mogelijkheden. Het zou goed zijn wanneer de Stadskoerier een crossmediale samenwerking zoekt met sites als GenemuidenActueel en Breman.net, die erg goed worden bezocht."

De kritiek dat de Stadskoerier te veel een reclameblad is geworden, weerlegt Hoekman. "Mensen hebben vaak geen idee hoe een dergelijke gratis krant tot stand komt", vertelt de Genemuidenaar. "Het moet allemaal wel betaald worden, daar staat men vaak niet bij stil. Dat zie je bij bladen als de Stadskoerier en de Brug, de redactionele ruimte wordt daardoor beperkter. De algemene tendens bij alle huis-aan-huisbladen is dat er minder nieuws in staat dan voorheen. Maar de Stadskoerier is een advertentieblad, geen goede doelen-stichting."