60 jaar weekblad de Stadskoerier

Partnerbijdrages

Het is vandaag, woensdag 12 oktober 2011, precies zestig jaar geleden dat de allereerste Stadskoerier verscheen. Om dit bijzondere jubileum luister bij te zetten, is deze vier pagina's tellende editie uit 1951 paginagroot mee gedrukt met de Stadskoerier die vandaag op de deurmat valt.


Ook presenteren we vandaag een nieuw logo. Daarnaast hebben we de afgelopen maanden vele betrokkenen geïnterviewd om zo de lange geschiedenis van deze krant uit de doeken te doen. Zo vertelde de eerste Stadskoerier-redacteur Bertus Klasen over de oprichting, memoreerde Riek Hoekman haar wijlen man en oprichter Jaap Hoekman en keek hun zoon Dick terug op de periode vlak voor de overname door Uitgeverij de Brug (nu BrugMedia). Al deze verhalen worden gebundeld in een speciale jubileumkrant die in week 47 verschijnt. Als laatste in onze verhalenreeks laten we op deze jubileumdag de huidige directie Bauke Hoekstra (algemeen directeur) en Johan van der Kolk (commercieel directeur) aan het woord. Hoe staat de Stadskoerier er anno 2011 voor en hoe ziet de toekomst er uit?


KAMPEN/ZWARTEWATERLAND - "Als Uitgeverij de Brug twaalf jaar geleden de Stadskoerier niet over had genomen, had deze krant niet meer bestaan." Commercieel directeur Johan van der Kolk van BrugMedia benadrukt dat de Stadskoerier in die tijd allesbehalve rendabel was.

Voor Uitgeverij de Brug uit Kampen was het in 1999 echter een welkome aanvulling op uitgaven de Brug en de Dijk. "Wij vonden het interessant omdat we het idee hadden dat de Stadskoerier de Brug kon versterken en andersom", vertelt Van der Kolk, die ook in die tijd al werkzaam was voor deze uitgeverij. "Er waren adverteerders in de Brug die expansie zochten en adverteerders uit Genemuiden die het buiten hún stad wilden zoeken. Die konden nu aan een loket terecht voor een veel groter gebied."

De Stadskoerier ging meedraaien in een al bestaande exploitatie, waardoor de kosten lager werden. Van der Kolk: "Daar komt bij dat Genemuiden historisch gezien banden heeft met Kampen. Al met al was het voor ons een logische stap om additionele omzet te krijgen."

Uitbreiding
Ook het verspreidingsgebied van de Stadskoerier zelf werd uitgebreid naar Hasselt, Zwartsluis en buitengebied. Het gevolg was dat veel Genemuidenaren klaagden dat de Stadskoerier hún krant niet meer was. "Mijn visie is ook dat de Stadskoerier zo lokaal mogelijk moet opereren, zowel journalistiek gezien als qua advertenties", benadrukt Van der Kolk. "Dat is tegenwoordig alleen niet meer mogelijk. Het potentieel in alleen Genemuiden is niet groot genoeg. Dat komt doordat er een versnippering heeft plaatsgevonden in de advertentiebestedingen. De ondernemers verdelen hun advertentiebudget over meer dragers dan alleen de krant. Daar komt bij dat het aantal zelfstandige ondernemers ook steeds meer afneemt. Daarvoor in de plaats komen landelijke ketens, die minder snel adverteren in lokale kranten. Daarom zijn we lid geworden van de Lokale Media Partners (LMP), zodat we onze stem kunnen laten horen bij die ketens."

De Stadskoerier krijgt vaak het verwijt dat het te veel een advertentieblad is met te weinig tekst. "Maar om een dergelijke krant te maken hebben we omzet nodig sowieso om 'break even' te draaien", aldus Van der Kolk. "Als directie heb je dan de keuze: we verhogen de advertentietarieven, waardoor we meer tekst kunnen brengen. Maar de markt vraagt juist om lagere tarieven. Daar ligt de discrepantie."

Abonnementskrant
Een andere mogelijkheid zou zijn om van de Stadskoerier weer een abonnementskrant te maken, vult algemeen directeur Bauke Hoekstra hem aan. "Ik heb daar, vanuit het verleden als uitgever in Friesland, ervaring mee. Dan begin je met een vast startbedrag om een krant te maken en zijn er minder advertenties nodig om het rendabel te krijgen. Hoewel de behoefte aan lokaal nieuws nog steeds sterk is, helemaal in Genemuiden, is er de laatste tien jaar in Nederland geen succesvolle abonnementskrant opgericht. Stiekem maken wij ook al wel een heel mooie krant die voorziet in de informatiebehoefte."

Van der Kolk vindt ook dat er 'meer dan voldoende' tekstpagina's in de Stadskoerier te vinden zijn. "Als we kijken naar andere, vergelijkbare kranten blijkt dat we het minstens net zo goed doen, zo niet beter. We zouden natuurlijk wel meer tekst willen, maar de kachel moet ook branden."

Nu en toekomst
Uitgeverij BrugMedia -en daarmee de kranten de Stadskoerier, de Swollenaer, de Brug en de Dijk- werd op zijn beurt precies twee jaar geleden overgenomen door Hoekstra-Boom Offset Rotatie. Kijkend naar hoe de Stadskoerier er anno 2011 voorstaat, is Hoekstra tevreden. "Het gaat financieel gezien best goed met deze krant, hoewel je altijd beter wil", vertelt hij. "We slaan ons er goed doorheen. We krijgen de krant kostendekkend en meer dan dat."

Om dat zo te houden zoekt de directie naar manieren om de positie van de Stadskoerier te versterken. "Ik zie dat onze website (www.destadskoerier.nl) het qua bezoekers aflegt tegen sites als GenemuidenActueel, Breman.net en de Zwartewaterkrant. Ik verbaas mij erover hoe sterk die sites opereren in Zwartewaterland. Echter, we kunnen concluderen dat op dit moment het merendeel van de bevolking de krant nog belangrijker vindt. Maar er is zeker een grote behoefte aan nieuwssites. Maar of een site alleen leidt tot een verdienmodel, is de vraag. Ik zie ons wel samenwerken met deze nieuwssites. Zij onderhouden hun goedlopende sites, wij maken mooie en kwalitatief hoogstaande kranten; dat kan elkaar versterken. Daar zijn ook al oriterende gesprekken over. 'But it takes two to tango', daar moeten nog stappen gemaakt worden."