Sluziger zeeman schrijft boek over wereldreis

Partnerbijdrages

ZWARTSLUIS - Sinds zijn 27e is Ermin de Winkel uit Zwartsluis eerste stuurman op zeevarende schepen. Er zijn weinig aan zee gelegen plekken op de wereld waar de nu 55-jarige Sluziger niet is geweest. Over één van zijn reizen schreef hij een boek; ‘Van Potdeksel tot Luikhoofd’.Momenteel heeft De Winkel, die zijn boek uitbracht onder het pseudoniem Arend Zeebeer, een vier maanden durend verlof. Een groot deel van het jaar bevindt hij zich op een middelgroot schip -gemiddelde lengte 150 tot 200 meter- dat ‘droge lading’ vervoert naar waar dan ook op deze aardbol. Als eerste stuurman staat hij direct onder de kapitein. Hij is daarmee verantwoordelijk voor de stabiliteit, belading en onderhoud van het schip. Daarnaast is hij medisch onderlegd.Maar wat De Winkel doet en meemaakt was voor de buitenwereld vaak een raadsel. Vandaar dat hij er een boek over schreef. “Ik kreeg geregeld vragen over hoe dat nu is op zo’n schip”, legt de zeeman uit. “De beste manier voor mij om dat duidelijk te maken, was door er dag tot dag over te schrijven. Dat werd gepubliceerd op een forum op internet en ook op de site van buurtvereniging De Moerasvogel. Daar kreeg ik positieve reacties op en de vraag of ik er geen boek over kon schrijven. Dat heb ik een tijdje op me in laten werken, waarna ik dacht: waarom ook niet?”‘Van Potdeksel tot Luikhoofd’ belicht de vijf maanden durende reis die De Winkel in 2012 maakt van Italië via Griekenland, Frankrijk, Verenigde Staten, Engeland, de Oostzee, België, Portugal, Dakar, een aantal eilanden in de Caribische Zee, weer de Verenigde Staten, Canada, West-Afrika eindigend in Singapore. Onderweg wordt lading gelost en geladen. De Winkel beschrijft het wel en wee aan boord van een zeeschip.Hoewel het voor hem misschien ‘just another day at the office’ was, maakte hij onderweg wel twee voor hem afwijkende voorvallen mee. “Dat was stomtoevallig”, legt hij uit. “In Dakar ging een walkraan aan de haal. Door de wind ging deze zelf rijden en knalde tegen het schip. Maar bijzonderder was een complete, 160 ton wegende locomotief die bij het lossen uit de takels op de kade viel. Niemand raakte overigens gewond.” Ook maakt De Winkel op zee geregeld hevige stormen mee, maar die horen er gewoon bij. Zijn werk wijkt in meerdere gevallen af van de standaard 9-tot-5-baan. “Ik werk minstens tien uur per dag, zeven dagen per week”, legt hij uit. “Ik sta standaard op om 4.00 in de ochtend. Maar je hoeft geen medelijden met me te hebben.”De Winkel, die al vanaf jongs af aan naar de zeevaartschool wilde, beschouwt dit als zijn droombaan. “Het is een heel onafhankelijk en zelfstandig beroep. De kapitein, die naast of boven me woont, is de enige aan wie ik verantwoording af hoef te leggen. Als de lading goed overkomt, heb ik mijn werk goed gedaan. Als ik het schip heb kunnen onderhouden, is dat helemaal mooi. Als ik ergens mee zit, ga ik naar de kapitein of een ondergeschikte. Dat is dan vaak binnen tien tellen opgelost.” De Sluziger schrijver, die in augustus weer de zee op gaat, wil blijven schrijven over zijn wereldreizen. Sterker nog, hij heeft alweer twee boeken klaarliggen. Hoewel het voor hem wel ‘een geintje’ moet blijven. “Ik word er niet rijk van, dat is ook niet de bedoeling. Als ik vijftig boeken verkoop, ben ik spekkoper.”Het boek is bij elke boekhandel te bestellen, alsmede bij Bol.com en bij de uitgever bravenewbooks.nl. Het bijna driehonderd pagina’s tellende boek kost 24,90 euro.