Plan ovonde op N331 ?veiliger, goedkoper en beter'

Algemeen

(door Bas Wilberink)
HASSELT - Veiliger, veel goedkoper en een betere verkeersdoorstroming. Het alternatief dat het CDA en aantal bewoners bieden voor de geplande provinciale rotonde op de N331, vlak voor de brug over het Zwarte Water naar Hasselt, heeft volgens de planmakers louter voordelen. Het levert volgens Henk Buit zelfs een besparing op van in totaal 1,5 tot 2 miljoen euro.

Tijdens de raadsvergadering van 2 juli bracht het CDA-raadslid het plan, mede na overleg met enkele indieners van een zienswijze waaronder Cor van Dijk, nog eens voor het voetlicht. Wat een inhoudelijke discussie had moeten worden, verzandde echter in voornamelijk procedurele opmerkingen door andere fracties. Het CDA kreeg kritiek op de wijze waarop zij het onderwerp presenteerde, namelijk in het vragenhalfuur. Maar de partij, die in mei 2013 al een motie indiende voor een soortgelijk plan, laat het er niet bij zitten.

Het idee is om de geplande rotonde op de Hasselterweg N331 een klein stukje te verplaatsen van Hasselt af, richting Zwolle. Deze zou daarbij niet cirkelvormig maar langwerpig moeten worden, ook wel een ovonde genoemd. Voor de uitvoering wordt grotendeels gebruik gemaakt van de al bestaande oprit naar de N331. ?Dit in tegenstelling tot het bestaande plan?, aldus Buit. ?Het verkeer van en naar Genemuiden zal hierbij soepeler afgehandeld kunnen worden.?

Ook de nabijgelegen Wolfshagenweg zou bij de ovonde-variant via een oprit direct op de langwerpige rotonde worden aangesloten. Dat wijkt ook af van het provinciale plan, want daarin loopt deze weg eerst onder een viaduct door en kan het verkeer via een omweg op de N331 terechtkomen.  ?Het voordeel van de ovonde iets verderop is dat deze minder hoog hoeft te worden gebouwd dan de oorspronkelijke 4 meter en dus minder inbreuk doet op het weidse Mastenbroeker landschap?, legt Buit uit. ?En daardoor valt het ook minder duur uit. Het komt namelijk in de al bestaande contouren.?

Bij het andere plan moeten volgens het raadslid compleet nieuwe wallen worden opgezet. ?Er zou dan ook een groot nieuw viaduct moeten komen waar het verkeer uit Mastenbroek onder door moet. Dat kost meer dan een miljoen. In ons plan lukt dat met een kleine verlaagde fietstunnel. Ook het al bestaande viaduct onder de N331 moet dan breder en dieper, vanwege het type verkeer. Dat kost een half miljoen.?

Verder is de verkeersveiligheid een belangrijk punt. ?Verkeer vanuit Mastenbroek kan bij ons meteen die ovonde op?, legt Buit uit. ?Op de N331 moet vanaf de ovonde tot aan Zieleman (autobedrijf, red.) dan een maximumsnelheid van 50 kilometer per uur gelden, waarover ook het zware landbouwverkeer zijn weg moet vervolgen. Dit geeft dan ook nog minder milieubelasting en geluidsoverlast voor de omwonenden en is veel veiliger voor de kwetsbare verkeersdeelnemers. Nu moet het zware vracht- en landbouwverkeer eerst onder het viaduct door, komt het op het oude stuk Zwartewaterweg zoals het nu ligt, om een stuk verder een heel scherpe draai te moeten maken naar de N331.?

Verder moet het zware verkeer naar en van het industrieterrein in de huidige plannen via de Zwartewaterweg, langs het zwembad. ?In onze optie gaat het verkeer komende vanaf het industrieterrein richting het noorden via de al bestaande ontsluiting vanaf de Hanzeweg de N331 op. Zo ben je de helft van al dat verkeer al kwijt. Voor het vrachtverkeer is dat vlotter, voor de daar fietsende jeugd veiliger.?

Hoe goed de ideeën misschien ook zijn, het CDA beseft zich dat het zo laat in de besluitvorming lastig is bestaande plannen te wijzigen. Wethouder Speksnijder gaf dat tijdens de laatste raadsvergadering ook aan. ?Maar er is nog geen bestemmingsplan goedgekeurd en er is nog geen schop in de grond?, stelt Buit. ?Als de bewoners doorgaan met hun zienswijze kunnen ze het proces jaren oprekken. Het vertrekpunt was namelijk verkeersveiligheid, terwijl dat nu helemaal niet aan de orde is. De laatste jaren zijn daar helemaal geen ongevallen geweest.?

Het CDA gaat zich nu beraden op volgende stappen in de raad. Waarschijnlijk gaat de partij schriftelijke vragen stellen aan het college van b en w, waarna het onderwerp op de raadsagenda kan worden gezet.