OBS Genne strijdt opnieuw voor haar voortbestaan

Algemeen

(door Bas Wilberink)
GENNE - Het is niet de eerste keer dat het voortbestaan van de kleinschalige OBS Genne in gevaar is. Maar in haar 250-jarige bestaan kwam het uiteindelijk altijd weer goed. Toch wordt het komend schooljaar opnieuw spannend. Als het aantal leerlingen op 1 oktober 2015 onder de 23 ligt, is het einde verhaal. ?Terwijl de school springlevend is, een spetterende gemeenschap?, aldus ouder Pascal Wilhelm.

Zeventien kinderen zitten er momenteel op de school, gesitueerd in een natuurrijke en enigszins afgelegen omgeving tussen Hasselt en Zwolle. Dat cijfer zou op zich geen directe reden tot zorg zijn, ware het niet dat ook de afgelopen twee jaar het leerlingenaantal onder de benodigde 23 lag. OBS Genne mag daar drie jaar onder zitten. Eenmaal weer 23 of meer leerlingen, gaat de jaarteller op nul. ?Heel ver voor onze tijd gebeurde dit ook al vaak?, vertelt leerkracht Agnes Visser. ?En ik heb het ook al eerder meegemaakt. Vooral aan het begin van dit schooljaar (in september, red.) maakten we ons opnieuw zorgen, omdat we aanvankelijk met twaalf kinderen zouden starten. Inmiddels zijn dat er al weer zeventien. Dus ik ben toch hoopvol.?

Ook de ouders van de leerlingen zullen er alles aan doen om het voortbestaan van de school, met voornamelijk kinderen uit Hasselt en Zwolle, te garanderen. Het betreft een hechte ?community', waarbij ouders middels een WhatsApp-groep het vervoer gezamenlijk regelen. De ouderparticipatie is nagenoeg 100 procent. ?Dit is het best bewaarde basisschoolgeheim in de omgeving Zwolle?, benadrukt Zwollenaar Pascal Wilhelm, wiens elfjarige zoon Pleun in groep 7 zit. ?Ouders raken vanzelf gemotiveerd. In eerste instantie zullen ze misschien denken: de loop- en fietsafstand is groot. De school bevindt zich toch achteraf. Maar de logistieke consequenties vind ik heel erg meevallen. De ouders rijden met z'n allen. Daardoor hoef ik bijvoorbeeld maar eens per week één keer op en neer.?

Belangrijkste speerpunt van OBS Genne is de individuele aandacht voor de kinderen. Vier leerkrachten -één fulltime, drie parttime- geven les in twee groepen. De onderbouw behelst de groepen 1 tot en met 5, de bovenbouw 6 tot en met 8. ?Mijn zoon ging eerst naar een grote, erg groeiende school in Zwolle?, legt Wilhelm uit. ?Ik had het idee dat Pleun daar ondersneeuwde. Hier komt hij echt tot zijn recht. Er is ruimte, zeker ook fysiek, om zich te ontwikkelen zoals hij wil. Hij krijgt de aandacht waarvan hij profiteert.?

Niet dat OBS Genne een school is voor ?probleemkinderen', benadrukken zowel de ouder als de leerkracht in het gesprek. ?Dat werd vroeger nog wel eens gezegd?, aldus Visser. ?Maar dat is echt niet zo. Het spectrum aan leerlingen is hetzelfde als op elke andere school. Het is een reguliere openbare school, alleen met meer tijd en ruimte voor persoonlijke aandacht voor de leerlingen.?

De sfeer is daarbij bepalend, legt Visser uit. ?Het draait heel duidelijk om veiligheid, waarmee je veel meer met kinderen bereikt. We werken hier groepsgewijs. Maar waar dat nodig is, volgen kinderen hun eigen leerlijn. Passend onderwijs (wat per 1 augustus voor elke basisschool geldt, red.) doen wij al jaren. Wij móeten wel gedifferentieerd werken.?

De hoop is daarom dat komend schooljaar weer extra kinderen instromen op OBS Genne. De ouders zijn overtuigd dat dat gaat lukken. ?Het is best pittig?, geeft Wilhelm toe. ?Want hoe bereik je andere ouders? Velen weten niet van het bestaan van OBS Genne af. Een PR-beleid is geen gewoonte op basisscholen. Maar vaak hoor ik van ouders: had ik dit maar eerder geweten, dan had ik mijn andere kinderen hier ook op school gedaan.? Visser vult aan: ?Wondertjes bestaan.?