Afbeelding

IJsselheem verantwoordelijk voor mantelzorg

Algemeen

(door Erik Driessen en Enrico Kolk)
ZWARTEWATERLAND ? ?Bij dit Wmo-beleidskader moet ik denken aan de trouwplechtigheid van Herman Finkers. Zijn antwoord is ?laten we het maar proberen'. De gemeente krijgt de verantwoordelijkheid over de Wmo, en dat is een huwelijk tussen de gemeente en de mensen die ondersteuning nodig hebben. Hier is ook het antwoord: ?we weten niet wat er van komt, laten we het maar proberen'?, begint Henk Braamskamp (GemeenteBelangen) zijn bijdrage als de gemeenteraad praat over het Wmo-beleidskader.

IJsselheem is vanaf 1 januari verantwoordelijk voor de begeleiding van mantelzorgers in Zwartewaterland. Volgens wethouder Knol hoeven mensen niet bang te zijn voor de gevolgen daarvan. "De mantelzorgconsulent komt ook in dienst van IJsselheem. Mensen krijgen dus met dezelfde persoon te maken", aldus Knol, die daarmee de zorgen van Genemuidenaar Egbert Altena en voorzitter Potkamp van de Wmo-raad deels kon wegnemen.

De mededeling van Knol kwam voor hen als een verrassing, en ook voor de betrokken mantelzorgconsulent zo leek het. Altena en Potkamp stelden voor de gemeenteraadsvergadering dat ze zorgen hebben over de overgang van de mantelzorg naar IJsselheem. "Dat is een commerciële instelling. Hou het voor de herkenbaarheid gewoon bij de gemeente", aldus Potkamp. "En laat het maandelijkse koffieuurtje ook intact. Wij hebben heel goed contact met de mantelzorgconsulent", voegde Altena toe.

Het onderwerp mantelzorg kwam aan bod bij de behandeling van het Beleidskader Wmo. Gemeenten zijn daarvoor vanaf januari verantwoordelijk. Waar veel gemeenten wat dat betreft niet op schema lopen, doet Zwartewaterland dat wel. Potkamp en ook de meeste raadsleden gaven daarvoor de complimenten aan het college en het ambtelijk apparaat.

Alle partijen beseffen dat er veel op de gemeente afkomt. Zij kunnen zich vinden in de werkwijze die Zwartewaterland voorstaat.

Helmich Post van het CDA wil de overgang van het Rijk naar de gemeente positief benaderen. ?Dit vereist wel creativiteit. Kunnen we kansen benutten of worden we bedolven onder problemen??, vraagt hij zich af. Vervolgens meldt hij de indruk te hebben dat de transitie onder druk staat. Klaas van Olst (ChristenUnie) is blij dat het plan er ligt. ?Het heeft een christelijk-sociaal profiel. ?Omzien naar elkaar' heet het, en dat is een belangrijk christelijk principe.? Karst Kolk vroeg zich af of de Participatieraad al gevormd is. ?Wat is de status? Start de raad per 2015??, vraagt de SGP'er zich af.

De PvdA in de persoon van Astrid Dijkstra noemt dit beleidskader een gemiste kans. ?Het zou mooi zijn als dit een brede notitie was over alle decentralisaties. De huidige Wmo-loketten blijven bestaan. Maar ook de sociale wijkteams vormen een toegang tot de Wmo. Is dat om verwarring te scheppen, dat mensen niet weten waar ze naartoe moeten??  Zij vraagt ook om per 1 november een 'ombudsfunctie' in te stellen. "Er gaat straks ongetwijfeld iets mis. Mensen die tussen wal en schip dreigen te geraken, moeten bij iemand kunnen aankloppen", aldus fractievoorzitter Astrid Dijkstra. Wethouder Knol vindt dat een goede suggestie.

Voor de twee toegangen tot de Wmo heeft Knol een heldere verklaring: ?Inwoners kunnen straks bij meerdere adressen aankloppen, maar de sociale wijkteams zorgen voor de centrale, herkenbare invulling.? Over de participatieraad is de wethouder in overleg met de Wmo-raad.  Knol geeft verder toe dat de transitie inderdaad onder spanning staat. ?Het is een krappe planning. Maar we hebben te maken met een transitie en een transformatie. De tijd voor de transformatie (wijzigingen doorvoeren in het ambtelijk apparaat is niet te kort. Wanneer die per 1 januari voltooid moet zijn, dan is die tijd wel te kort. Maar de transformatie hoeft niet per 1 januari doorgevoerd te zijn. Misschien zijn we wel 2 jaar verder voordat dat helemaal klaar is.?