Hasseltse Rixt Tol doet mee aan 'Shell Eco Marathon'

Algemeen

HASSELT/REGIO - Een groep van zestien scholieren van het Gymnasium Celeanum in Zwolle doet mee aan de Europese kwalificatieronde in Rotterdam van de ‘Shell Eco Marathon’. Team ‘Cele Racing’, met daarin ook Rixt Tol uit Hasselt, werkt sinds eind 2018 hard aan de realisatie van een energiezuinige auto. Die moet in mei zo ver mogelijk kunnen rijden op ‘het equivalent van 1 kWh of 1 liter brandstof’.

Het team bestaat uit scholieren tussen de veertien en achttien jaar uit de omgeving van Zwolle. Celeanum is één van drie middelbare scholen in Nederland die deelneemt aan dit mondiale duurzaamheidsevenement, waar voornamelijk universiteiten en hogescholen aan meedoen. De zestien leerlingen, die werden geselecteerd uit 35 ‘sollicitanten’, worden begeleid door twee docenten. “Een scheikundedocent helpt bij het technische deel”, vertelt Tol. “Een docent M&O en Economie helpt bij de marketing. Zeven leerlingen zitten in het team techniek, dat werkt aan het ontwerp en de bouw. De rest maakt deel uit van het team marketing. We moeten namelijk zelf onze financiën regelen.”

Energiezuinig

‘Cele Racing’ doet mee in de prototype-electro-klasse. Hierin moet een zo energiezuinig mogelijk voertuig ontworpen worden. Het comfort voor de passagiers is daarbij minder belangrijk. “We maken een soort ligfiets met een kap erop van extra stevig karton of plastic”, vertelt teamcoördinator Emily van Dijk uit Hattem. “Aan de voorkant één wiel, aan de achterkant twee. We proberen deze zo laag mogelijk te maken, zodat er zo weinig mogelijk luchtweerstand ontstaat. Daarvoor zijn online simulatieprogramma’s, waarmee we dat kunnen testen.”

Eén van de leerlingen heeft het ontwerp gemaakt. “Hij weet veel van techniek”, legt Tol uit. “De ontwerpen hebben we besproken met studenten van hogeschool Windesheim, die ons bijstaan. Zij doen zelf ook mee in een andere klasse. Binnen nu en twee weken beginnen we met de bouw van het frame.”

De leerlingen hebben 5.000 euro begroot voor de realisatie van hun wagen. “Dat is exclusief de gesponsorde materialen die we al krijgen”, vertelt Van Dijk. “We hebben momenteel contact met vijf bedrijven die ons willen sponsoren. We hebben verschillende sponsorpakketten. In ruil daarvoor zetten we het bedrijfslogo op de auto en de teamkleding. Daarnaast beschikken we over een brede contactkring van vrienden en familie. We krijgen dagelijks mails voor hulp of een financiële donatie.”

De planning is om de auto begin mei gereed te hebben. Ruim vóór de kwalificatie later die maand, die plaatsvindt in Rotterdam. Vele Europese teams hopen zich daar te plaatsen voor de hoofdwedstrijd van de Shell Eco Marathon volgend jaar in Londen. “Eerst wordt gecontroleerd of de auto sterk genoeg is om mee te mogen doen en of de afmetingen kloppen”, legt Tol uit. “Daarna hopen we zo ver mogelijk te kunnen rijden. Het record ligt op 3.771 kilometer; van Amsterdam naar Rome en terug. Wij gaan in eerste instantie voor 20 kilometer; de lengte van de baan. Van Dijk vult aan: “Ons doel is nu puur om ons te kwalificeren, volgend jaar proberen we ook een zo mooi mogelijke auto te maken.”

Ondersteunen

Wie team ‘Cele Racing’ wil ondersteunen met geld, kennis of materiaal kan mailen naar celeracingzwolle@gmail.com. Meer info op www.celeracing.nl.