Afbeelding
Bas Wilberink

Raad weet zich geen raad met verkeer Hoogstraat

Algemeen

HASSELT – “Een blamage”, noemt Klaas Eenkhoorn (PvdA) het nieuwe verkeersplan voor Hasselt. In dat plan wordt afgeweken van het idee uit 2014 om van de Hoogstraat eenrichtingsverkeer te maken. Dat zou met het nieuwe plan tweerichtingsverkeer moeten blijven. Kira Fijn (Buitengewoon Zwartewaterland) spreekt juist van ‘voortschrijdend inzicht’. Donderdagavond kunnen raadsleden nog niet kiezen.

De definitieve keuze tussen een- of tweerichtingsverkeer in de Hoogstraat in Hasselt is daarom met vier weken (tot de volgende raadsvergadering) uitgesteld. In 2014 ontwikkelde zich in het centrumplan van Hasselt het perspectief om van de Hoogstraat een winkelstraat met eenrichtingsverkeer te maken. Veel winkels verdwenen de laatste jaren al uit de straat. Inwoners mochten zich nu uitspreken over de door hen gewenste toekomst voor het verkeer in de straat.

Een meerderheid van de 350 respondenten bleek een voorkeur te hebben voor tweerichtingsverkeer. Het college pastte daarop het plan aan en legde de gewenste variant, variant 4 genoemd, voor aan de raad. “Wij zijn content dat er burgerparticipatie is toegepast, en dat er is geluisterd naar de wensen”, vindt Fijn daarvan.

Eenkhoorn windt zich vooral op over de gewijzigde plannen. “Wat hebben we er lang op moeten wachten. En waarom hebben we zolang moeten wachten? Als je het goed bekijkt, verandert er niks. Een blamage.” Volgens hem is er geen samenhang met de centrumplannen. De Hoogstraat, hoewel tweerichtingsverkeer, zou een straat moeten worden waar de auto te gast is. “Bewoners en ondernemers schreeuwen om meer parkeerplaatsen, en dan maak je een gebied waar de auto te gast is. Wat kan een centrummanager nog uitrichten? Alleen lege panden opvullen?”

Dat de enquête gemeentebreed is opgezet, zint hem ook niet. “Anderen mogen beslissen over het leven van bewoners en ondernemers aan de Hoogstraat. Dit plan is de dood in de pot voor het centrum van Hasselt. Ik kan best begrijpen dat steeds meer mensen afhaken.”

Rudi van Zandwijk (CDA), hoewel kritisch, is iets gematigder. “De prikkel om het centrum via de Hoogstraat te verlaten moet weg. Er is altijd gezinspeeld op eenrichtingsverkeer, waarom dan nu niet meer?” Hij noemt de fietsstraat ‘een idee’, maar ziet meer in veiligheid en toegankelijkheid voor de voetganger. “Eenrichtingsverkeer is dan een logische stap.”

Het plan om de ‘auto te gast’ te laten zijn in de straat, roept bij raadsleden vragen op. “Hoe ziet dat eruit?”, vraagt Tamme Spoelstra (ChristenUnie) aan de wethouder. “Dat kan wel invloed hebben op het sluipverkeer”, merkt Klaas Huisbrink (SGP) op.

En juist dat moet ook verdwijnen uit de Hoogstraat, zegt wethouder Albert Coster. “Het verkeer dat geen bestemming in het centrum heeft, moeten we weren uit het centrum.” Volgens hem krijgt de jachthaven de Molenwaard straks een betere ontsluiting via de nog te realiseren parallelweg. Dit verkeer wordt met een paal geweerd uit het centrum. Als er eenrichtingsverkeer komt in de Hoogstraat, beweert hij, komt er een extra belasting op de overige wegen.

Het feit dat de plannen voor verkeer zouden wijzigen, heeft volgens hem geen effect op de werkzaamheden van de nog te zoeken centrummanager. “Ik denk niet dat de centrummanager gehinderd wordt doordat de weg anders wordt aangelegd dan gepland.”

Hoe de ‘auto te gast’ er praktisch uit gaat zien, kan Coster nog niet zeggen. “Dat wordt door een inrichtingsplan duidelijk gemaakt.” Ook hij wil een vermindering van verkeer in de Hoogstraat. “Langzaam verkeer zorgt ervoor dat het gebied minder interessant wordt om door te rijden.”

Het kan Eenkhoorn nog niet bekoren. “Je maakt mij niet wijs dat tweerichtingsverkeer minder verkeer oplevert dan eenrichitngsverkeer.”