De nieuwe in- en uitrit
De nieuwe in- en uitrit Foto: Enrico Kolk

Koos Spee in brief over nieuwe uitrit: ‘Te vaak politie aan de deur met hartverscheurende boodschap’

Algemeen

HASSELT – Koos Spee, voorheen landelijk verkeersofficier, schrijft in een brief dat de nieuwe uitrit op de Zwartewaterweg de verkeersveiligheid niet ten goede komt. “Het is in het verleden te vaak gebeurd dat de politie aan de deur komt met een hartverscheurende boodschap. Die ellende moet ook de inwoners van deze mooie provincie bespaard worden”, schrijft hij indringend.

Volgens Spee mag het economische belang niet zwaarder wegen dan het belang van de verkeersveiligheid. “De situatie op de Zwartewaterweg in Hasselt is, met name voor de fietsers die vanaf de Zwartewaterbrug komen en richting Hanzeweg rijden, gevaarlijk”, merkt hij op.

Dat is omdat zij kort na de brug moeten oversteken om op het links gelegen fietspad te gaan rijden. “Het is bekend dat verkeer, dat vanaf een helling komt, in dit geval de brug, vaak wat harder rijdt dan is toegestaan en juist op dit punt moet de fietsers oversteken.” Die situatie vraagt, als het aan Spee ligt, om aanpassing. “Maar mogelijk valt dat onder een rigoureuze aanpak waarvoor budget moet worden vrijgemaakt. Soms vereist de verkeersveiligheid een rigoureuze aanpak en moet de weg of een hele kruising op de schop.”

De fietsers die vanaf de Hanzeweg richting de brug rijden en vice versa, passeren in korte tijd twee conflictpunten. “Namelijk de aansluiting van de Zwartewaterweg met de Productieweg en de aansluiting van de Zwartewaterweg met de Veerweg”, zegt Spee.

Hij noemt het duidelijk dat het verkeer dat van de nieuwe uitrit gebruik zou gaan maken conflicteert met de fietsers die op het fietspad rijden. “Vooral het vrachtverkeer dat deze uitrit naar rechts inrijdt vanaf de Zwartewaterweg en het vrachtverkeer dat vanaf de uitrit nota-bene in een hellingshoek de Zwartewaterweg oprijdt zal, mede gezien het feit dat de uitrit gesitueerd is in een rechtse bocht, onvoldoende zicht hebben op het fietspad bij het nemen van de draai om deze uit rit in of uit te rijden.”

Op de fietsroute komen naast veel toeristische fietsers ook honderden jeugdige fietsers die van en naar school gaan. “Daarbij is dit fietspad ook een route voor de vele jonge kinderen die in de zomer van en naar het zwembad aan de Veerweg rijden”, merkt Spee op. “Bekend is dat met name jeugdige fietsers, ondanks de vele waarschuwingen van hun opvoeders, niet altijd even oplettend in het verkeer zijn en dat met name onder deze categorie weggebruikers door de jaren heen een aanzienlijk aantal slachtoffers is gevallen.”

Volgens Spee is dat een reden temeer om het aantal conflictpunten niet uit te breiden maar juist te verminderen. “De voertuigen die bij dit bedrijf moeten laden of lossen kunnen via de Productieweg en de Industrieweg het bedrijf bereiken”, stelt hij. “De Veerweg zou dan vanaf de Zwartewaterweg fysiek kunnen worden afgesloten zodat er voor de fietsers een conflictpunt minder is.”

Het in- en uitrijden van de Productieweg vanaf de Zwartewaterweg is naar het zich laat aanzien qua zichthoeken ook voor een vrachtauto redelijk te doen, zegt Spee. “Hoewel de situatie nog iets verbeterd zou kunnen worden door het fietspad iets uit te buigen zodat een voertuig dat vanaf de Zwartewaterweg de Productieweg wil inrijden bijna haaks voor het fietspad kan komen te staan, alvorens de Productieweg in te rijden.”

De voormalig verkeersofficier denkt dat er mogelijkheden zijn om de snelheid uit het verkeer te halen bij de fietsersoversteek onderaan de brug voor fietsers die vanaf de brug in de richting van de Hanzeweg rijden. “Of de voorrang anders te regelen, zodat er voor de fietsers een veilige oversteek ontstaat. Naar mijn smaak beschikt de provincie over voldoende verkeersdeskundigen om hier een passende oplossing voor te bedenken”, zegt hij.

Samenvattend vindt Spee het ‘onbegrijpelijk’ dat er toestemming is afgegeven voor de uitrit. “Ik ben van mening dat de provincie Overijssel, eventueel in samenwerking met de gemeente Zwartewaterland, de plicht heeft om het aantal conflictpunten in het verkeer te reduceren en alles te doen wat in haar vermogen ligt om het aantal verkeersslachtoffers nu en in de toekomst te verminderen. In dit licht bezien behoort/mag de uitrit op de Zwartewaterweg er niet (te) komen.”

Enrico Kolk