Afbeelding
Foto: Eigen foto

Driekwart inwonerspanel geeft dienstverlening gemeente een voldoende

Algemeen

ZWARTEWATERLAND – Driekwart (72 procent) van de deelnemers aan het inwonerspanel Zwartewaterland Spreekt gaf de dienstverlening van de gemeente een voldoende (6 of hoger). Het was de eerste inzet van dat panel.

Daaraan deden 474 inwoners mee. Wethouder Maarten Slingerland: “We hebben veel respons gekregen op ons onderzoek binnen het inwonerspanel. Ik wil alle deelnemers bedanken voor hun betrokkenheid. Het heeft waardevolle informatie voor ons opgeleverd.”

Het inwonerspanel werd in juni van dit jaar in het leven geroepen en bestaat uit inwoners in alle leeftijden en uit alle kernen en het buitengebied. Bij het ophalen van informatie voor een nieuw visie op dienstverlening ging de gemeente onder meer in gesprek met raadsleden, inwoners, organisaties en ondernemers en het inwonerspanel.

“Aan de hand van het rapport van de Rekenkamercommissie hebben we de ambitie uitgesproken om onze dienstverlening door te ontwikkelen. Dat heeft geresulteerd in een visie op dienstverlening”, legt Slingerland uit. “We willen vooral koesteren wat we goed doen. En kijken wat we beter kunnen doen.” 

Menselijk, verbindend, eenvoudig en zorgvuldig. Met die uitgangspunten wil de gemeente haar dienstverlening doorontwikkelen. Hoe dat moet gebeuren, heeft de gemeente vastgelegd in de visie. Het college van B&W legt de visie nog ter besluitvorming voor aan de gemeenteraad. “De uitgangspunten uit de visie laten zien wie wij zijn als dienstverlener, waarvoor we staan en waarnaar we streven”, aldus Slingerland. “Het onderzoek naar onze dienstverlening heeft laten zien waar we op dit moment staan Een groot deel van de inwoners ervaart de dienstverlening momenteel als vriendelijk en prettig. Maar we beseffen ook dat we meer uit onze dienstverlening kunnen én willen halen als organisatie.”

Met de visie geeft het college van burgemeester en wethouders uitvoering aan één van de doelstellingen uit het coalitieakkoord. “Onze inwoners mogen rekenen op een betrouwbare en deskundige lokale overheid, en moeten dat ervaren in onze dienstverlening”, legt de wethouder uit. “Met deze dienstverleningsvisie laten we zien hoe we menselijk, verbindend, eenvoudig en zorgvuldig willen werken aan een vertrouwde dienstverlening.”

Enrico Kolk