Coalitie: ?Samenwerking met Marketing Oost niet in vaarwater TIP'

Partnerbijdrages

HASSELT - Verbaasd was Tamme Spoelstra van de ChristenUnie toen hij het nieuws vernam over het stoppen van het Toeristisch Informatie Punt (TIP) in Hasselt. Onder zijn leiding werd het coalitieakkoord tussen CU, CDA en SGP gesmeed, met daarin een besluit waar de TIP-medewerkers niet mee konden leven.Het gaat om de 40.000 euro die de drie partijen jaarlijks beschikbaar stellen aan de regionale organisatie Marketing Oost voor gemeentelijke en regionale promotie. In tijden waar de broekriem aangehaald moet worden, betekende dit voor TIP de druppel die die emmer deed overlopen. Eind 2013 kreeg het Hasselter infopunt van de raad ?slechts' 7.000 euro; een jaarlijks bedrag, vijf jaar lang.?Het is jammer dat het zo is gelopen?, vertelt Spoelstra. ?We hadden ons bij het opstellen van het coalitieakkoord niet gerealiseerd dat dit zou kunnen gebeuren. Ik had juist de indruk dat het in Hasselt de goede kant op ging. Met het Centrumplan zijn goede stappen gemaakt, het Grachtenplan is door de raad goedgekeurd. De plaatselijke Oranjevereniging gaat goede dingen doen. Alles is aanwezig om weer voor reuring in Hasselt te zorgen.?Volgens Spoelstra ligt de samenwerking met Marketing Oost ook niet in het vaarwater van TIP. ?Het houdt geen verband met elkaar?, benadrukt hij. ?TIP is wat ons betreft de eerste verantwoordelijke voor de binnenstad van Hasselt. Met Marketing Oost willen we de gemeente Zwartewaterland als geheel op de kaart zetten. De twee partijen zijn geen concurrenten van elkaar.?Ook noemt Spoelstra de samenwerking met Kampen en Zwolle in IJsseldelta Marketing, onderdeel van Marketing Oost. ?Het zou gek zijn als we nu zeggen: ?we trekken ons terug'. Dan komen we als gemeente helemaal alleen te staan, terwijl je je omgeving nodig hebt. Met het jaarlijkse bedrag van 40.000 euro laten we onze verantwoordelijkheid zien. Daar komt bij dat we door die samenwerking met Marketing Oost gebruik kunnen maken van een provinciale multiplier. Dat betekent dat bij een investering van onze kant, de provincie 75 procent bijlegt.?De CU-fractievoorzitter, zelf woonachtig in Hasselt, is zich er van bewust dat de samenwerking met Marketing Oost in het verleden niet altijd even vlekkeloos is verlopen. ?Daarbij gaat het vooral om miscommunicatie?, legt Spoelstra uit. ?Met de andere plaatsen in Zwartewaterland, maar vooral met TIP. Onze wens is dan ook dat Marketing Oost betere afstemming zoekt moet lokale organisaties. Ze moeten daarnaast meer zichtbaar maken wat ze precies met die 40.000 euro doen. We hebben daarom als coalitie prestatieafspraken voor Marketing Oost opgesteld.?Spoelstra houdt hoop dat het nog goed komt met de huidige vrijwilligers van TIP. ?Het zou mooi zijn als iedereen nog een keer de uitdaging aanneemt en het gesprek aangaat?, legt de CU'er uit. ?Dat iedereen over zijn eigen schaduw springt en denkt in het algemeen belang; namelijk Hasselt op de kaart zetten.?Hoe dan ook, TIP gaat door. ?Mochten de huidige vrijwilligers echt besluiten te stoppen, moeten we op zoek naar nieuwe mensen?, legt Spoelstra uit. ?Maar dat is wat mij betreft wel de worst case scenario. Burgemeester Bilder, de verantwoordelijke op dit terrein, gaat nu eerst het gesprek aan met de overkoepelende organisatie SPHH (Stichting Promotie Hanzestad Hasselt, red.) en daarna met TIP.?De huidige plannen voor Hasselt hoeven wat Spoelstra betreft geen vertraging op te lopen. ?Maar het werkt natuurlijk niet mee aan de snelheid. Ik waardeer het dat TIP sowieso door gaat tot september. De organisatie is heel belangrijk voor Hasselt. Ze hadden inmiddels ook een goede naam opgebouwd.?