Gemeente verzet zich tegen gevolgen uitbreiding Lelystad Airport

Partnerbijdrages

ZWARTEWATERLAND - Het college van burgemeester en wethouders van de Zwartewaterland heeft wederom haar ongenoegen geuit over de uitbreiding van Lelystad Airport en de manier hoe de procedure is verlopen. Het gemeentebestuur heeft een zienswijze ingediend tegen het door de staatssecretaris opgestelde ontwerpluchthavenbesluit. Deze is in overleg met buurgemeenten Kampen en Zwolle, die eveneens te maken krijgen met de gevolgen van de uitbreiding, opgesteld. “Inhoudelijk richten de zienswijzen zich met name op de mogelijke milieueffecten (geluidhinder en de uitstoot van stikstof) voor de Noordwest-Overijsselse gemeenten”, aldus het college.Pijnpunt daarbij is de hoogte waarop de vliegtuigen mogelijk over Zwartewaterland gaan vliegen. “De oorspronkelijke uitgangspunten waren dat nergens onder een hoogte van 6.000 voet (1,8 kilometer, red.) zou worden gevlogen en dat de woonkernen zouden worden ontzien”, schrijft het college in de zienswijze. “Wij constateren dat bij de routevariant B+ -die wordt geadviseerd- deze uitgangspunten niet in acht worden genomen. Zowel bij oosten- als westenwind loopt de naderingsroute op minder dan 6.000 voet pal over c.q. vlak langs de woonkernen Mastenbroek en Kamperzeedijk. Wij verwachten dat Genemuiden en Hasselt ook enige hinder ondervinden, aangezien de geadviseerde naderingsroute op geringe afstand langs deze kernen gaat.”Daar is het college van mening dat meer onderzoek had moeten plaatsvinden naar alternatieve routes. Ook over de uitlaat van stikstof die gepaard gaat met de vliegbewegingen over Zwartewaterland schrijft het college in de zienswijze. Zij verwijst naar de uiterwaarden van het Zwartewater en het Zwarte Meer, die zijn aangewezen als Natura2000-gebieden. “In het rapport wordt aangegeven dat binnen deze gebieden geen effecten zijn te verwachten. Wij benoemen dat de benoemde depositie (neerslag, red.) niet overeenkomst met de norm waarop de Provincie Overijssel in het kader van de Natuurbeschermingswet toetst. Ook wij vinden iedere toename van de stikstofdepositie in onze gemeente ongewenst.”De procedurele bezwaren van Zwartewaterland richten zich op het niet (tijdig) informeren van de gemeente over de vliegroute over haar grondgebied en de mogelijke gevolgen daarvan. “Wij zijn van mening dat de procedure onzorgvuldig is en niet transparant is verlopen”, aldus het college in de brief. “Wij verzoeken eerst meer duidelijkheid te verschaffen over de mogelijke gevolgen voor Zwartewaterland en de periode waarin de stukken ter inzage liggen en de indieningstermijn voor zienswijzen in ieder geval te verlengen tot na de vakantieperiode.”In 2008 bepaalde het kabinet dat een deel van de groei van de luchtvaart in Nederland opgevangen moest worden op de luchthavens Eindhoven en Lelystad, in plaats van op Schiphol. De wijze waarop dat in Lelystad gaat gebeuren, is de afgelopen jaren onderzocht. Begin 2012 is aan de staatssecretaris en het ministerie van Infrastructuur en Milieu hierover een advies uitgebracht. Vervolgens zijn nadere (gedetailleerde) onderzoeken en studies verricht naar onder andere de financiële haalbaarheid en de gevolgen voor het milieu. “Hierbij moet worden gedacht aan een milieueffectrapport, een business case en onderzoeksrapporten met betrekking tot de vliegroutes”, legt het college uit. “Op basis van de uitkomsten heeft de staatssecretaris een ontwerpluchthavenbesluit voor Lelystad Airport genomen.”