Klasien Hoekman maakt zich hard voor pont

Partnerbijdrages

GENEMUIDEN - Als er niet snel iets gebeurt, verdwijnt de veerpont tussen Genemuiden en Zwartsluis uiteindelijk misschien wel helemaal. En dat mag niet gebeuren, is de stellige mening van Klasien Hoekman. De Genemuidense is een handtekeningenactie begonnen, die moet zorgen dat de door exploitant Connexxion ingeperkte vaarfrequentie weer wordt teruggedraaid. Op 29 september biedt zij de gemeenteraad een petitie aan.

Van alle kanten krijgt Hoekman momenteel bijval voor haar actie, die volgens de actievoerster hard nodig is. "De bus op zondag zijn we al kwijt, we moeten oppassen dat we de pont ook niet stilzwijgend verliezen. Nu kunnen we nog invloed uitoefenen."

Omdat de pont niet meer rendabel zou zijn, besloot Connexxion eind 2010 de vaartijden en -dagen terug te schroeven. Zo maakt het vaartuig op maandag tot en met zaterdag rond 21.45 uur zijn laatste aftocht, in plaats van op 23.00 uur. Op de zaterdag vaart deze tot 19.00 uur en op zondag tot 18.30 uur. In de maanden oktober tot en met maart vaart de pont helemaal niet op zondag. "Heel veel mensen hebben het erover", legt Hoekman haar initiatief uit. "Al die verschillende meningen wil ik bundelen en neerleggen op de plek waar ze horen; bij de volksvertegenwoordigers."

Hoekman richt zich bewust tot de gemeenteraad en niet tot Connexxion. "Het probleem ligt bij Connexxion, maar de gemeente is wel ponteigenaar", vertelt Hoekman. "Daar komt bij dat ik niets heb met Connexxion. Denk je dat ze dan naar mij zouden luisteren? De gemeente heeft die contacten wel en kan laten zien hoe groot de betrokkenheid van burgers is bij de pont."

Rendabel
Hoekman zegt de beweegredenen van Connexxion niet te begrijpen. "Ze willen de exploitatie van de pont niet teruggeven. Dus kennelijk is het nog wel rendabel. Anders hadden ze dat onderdeel wel afgestoten, zoals dat ook bij andere bedrijven gebeurt."

De handhaving van de vaartijden vóór 1 december 2010 is een must, meent de Genemuidense. "De bewoners in de appartementen tegenover de pont zouden al wel een zwartboek kunnen schrijven over alles wat er allemaal bij het veer gebeurt", verduidelijkt Hoekman. "Zo heb ik verhalen gehoord over een ambulance met loeiende sirenes die stond te wachten op een pont die niet meer ging. Maar denk ook aan Genemuidenaren die op de fiets naar een vergadering in Zwartsluis willen. Dat is niet te doen, want de laatste vaart is al om 21.45 uur. Of mensen uit Sint Jansklooster, Vollenhove en Zwartsluis die naar Genemuiden willen, of Genemuider leerlingen van het Agnieten College. Genoeg voorbeelden te noemen."

Ontmoetingsplek
Een ander aspect is dat de veerpont gewoon bij Genemuiden en Zwartsluis hoort, zo vindt Hoekman. "De pont is er al heel lang, sinds 1347. Hij is altijd verpacht aan burgers, die er een goede boterham mee konden verdienen. Het veer is samen met het veerhuis ook altijd een ontmoetingsplek voor burgers geweest. Het is niet alleen belangrijk voor Genemuiden, maar voor heel Zwartewaterland. Zo blijven we in verbinding met elkaar. Zonder de pont gaan we een stap terug. Er zijn nu plannen om de Veerweg meer uitstraling te geven. Maar als je het hele gebied niet aanpakt, dus ook het veer en het veerhuis, blijft het er dood."

Rond de vijftien personen hebben zich inmiddels bij Hoekman gemeld. "Maar ik heb er wel een stuk of dertig nodig. Daarom wil ik aan iedereen een oproep doen om handtekeningen in te zamelen." De tijdsduur van de handtekeningactie is van 1 tot 25 september. Vrijwilligers kunnen zich melden bij Hoekman via telefoonnummer: 06 22037035.

Connexxion
In een reactie laat Connexxion Water weten de petitie van Hoekman te steunen. "We willen graag rendabel varen en hebben de gemeente aangegeven dat we daar extra vergoeding voor nodig hebben. De gemeente wil dit niet structureel compenseren en heeft toegestemd de dienstregeling te versoberen en de tarieven te verhogen. Wij zouden graag de oude regeling terug hebben, maar hebben dan een financile compensatie nodig voor incourante uren."

De gemeente laat in een reactie weten de actie van Klasien Hoekman eveneens op prijs te stellen. "De gemeente wil ook dat het veer blijft varen en is daarom met Connexxion in gesprek. Als veerexploitant is echter Connexxion in eerste instantie verantwoordelijk voor een rendabele exploitatie. Connexxion heeft de gemeente aangegeven met de gewijzigde vaartijden en de aangepaste tarieven het veer rendabel te kunnen exploiteren, zonder een jaarlijkse financile bijdrage van de gemeente. De uren waarop nu niet (meer) gevaren wordt zijn door Connexxion als werkelijk onrendabele uren aangegeven. Mede om die reden heeft de gemeente met de gewijzigde vaartijden ingestemd. Overigens mag de gemeente geen jaarlijkse bijdrage aan het veer verstrekken omdat dan sprake is van ongeoorloofde overheidssteun aan een commercieel bedrijf." Op 20 september praat de gemeente opnieuw met Connexxion.