Ruim een eeuw in het onderwijs

Partnerbijdrages

HASSELT - Gevieren zijn ze 115 jaar actief in het onderwijs; directeur Hans Veenema (40 jaar) en leerkrachten Jeanet Beernink, Jaap Oudenampsen en Jacqueline Marcus (allen 25 jaar). Dinsdag kregen de jubilarissen van christelijke basisschool 'Het Anker' een uitgebreid feestprogramma voorgeschoteld.

De vier werden dinsdagochtend van huis opgehaald met een limousine, met daarin een uitgebreid ontbijt. Eenmaal aangekomen bij 'Het Anker', konden zij in de grote zaal het feestprogramma -met onder andere muziek, gedichten, toespraken en cadeaus- aanschouwen. In de middag kregen de leerlingen en leerkrachten patat met knakworst en konden zij genieten van een voorstelling van 'Circus Droom'.
Directeur Veenema begon zijn onderwijscarrière in Nijkerk, waarna hij van 1976 tot 2003 op verschillende scholen in Hoogeveen heeft gewerkt. In 2003 werd de Zwollenaar directeur van 'Het Anker'. Veenema heeft in de loop der jaren voor alle groepen wel eens gestaan. "Behalve voor de kleuterklassen", vertelt hij. "Maar vooral veel voor groepen 3, 4 en 8."

Sinds het directeurschap staat Veenema bijna niet meer voor de klas. "De eerste twee jaar nog wel. Ik begon hier in Hasselt voor 6/10 als directeur, de rest van de tijd gaf ik les. Later namen mijn directietaken vier dagen in de week in beslag. Nu ben ik aan het afbouwen en werk ik drie dagen. Ik sta niet meer voor de klas, maar als ik dat wil kan ik zo ergens binnen lopen. Dat is belangrijk om feeling te houden met het personeel en de leerlingen. En ook tijdens vieringen en weeksluitingen zie ik de kinderen natuurlijk."

Passend onderwijs

De jubilarissen zagen het onderwijs in de respectievelijk 40 en 25 jaar duidelijk veranderen. "Het begon met frontaal onderwijs, waarbij kinderen recht in rijen naar het bord zaten", legt Veenema uit. "Iedereen kreeg dezelfde stof, op hetzelfde moment. Wie klaar was met zijn of haar opdrachten, ging een boek lezen. Tegenwoordig wordt passend onderwijs gegeven, waarbij we kijken wat kinderen nodig hebben. De leerlingen werken veel in groepjes."
Ook de apparatuur waarmee het onderwijs wordt gegeven is gaandeweg de jaren erg ontwikkeld. "Sinds twee jaar hebben alle klassen digiborden", vertelt leerkracht Jaap Oudenampsen, die al twaalf jaar werkzaam is bij 'Het Anker'. "We hebben geen krijtborden meer. We kunnen leerstof nu heel makkelijk aanvullen met bijvoorbeeld filmpjes van YouTube of plaatjes. Maar natuurlijk ook computers en internet zijn erg belangrijk geweest in de ontwikkeling van het onderwijs. Onze school beschikt over 40 computers op 160 leerlingen."

Dorpse sfeer

De grote betrokkenheid van en het contact met de ouders van leerlingen, noemen de jubilarissen de grote kracht van 'Het Anker'. "Dat hangt natuurlijk ook erg af van de schoolgrootte", vertelt Veenema. "Hier in Hasselt heerst een dorpse sfeer, waardoor de kinderen veel met elkaar optrekken. Daarnaast heerst hier op 'Het Anker' een veilig klimaat, we hebben een groot hek om de school. We lopen daarom wel een gemeentelijk subsidie mis van 70.000 euro voor 'toegankelijkheid open speelterreinen'. Als we iets willen moeten we dat zelf bij elkaar sparen. Daar komt de grote ouderbetrokkenheid om de hoek kijken. Tijdens onze verbouwing in 2008 bijvoorbeeld was 95 procent van de ouders hier actief bij."
Oudenampsen vult de directeur aan: "Ik heb ook twaalf jaar in Leiden gewerkt op een school met 650 leerlingen. Daar ervoer ik veel minder betrokkenheid. Wat me hier ook opvalt is dat oud-leerlingen altijd terug komen. Dat is echt kicken."