Afbeelding
Foto: Aangeleverd

Je webshop optimaliseren, doe je zo

Partnerbijdrages

Een webshop die lekker draait, dat is een webshop waar is over nagedacht. Zit je zelf niet in de branche, dan valt het je waarschijnlijk niet op, maar achter jouw favoriete online kleding of andere retailwinkel schuilt heel wat denkwerk. Benieuwd hoe je je gloednieuwe webshop optimaal laat schitteren? Je leest het hier, in deze blog. 

Design, look and feel

Er bestaan heel wat trucjes en manieren om het beste uit je webshop te halen. Maar je wilt eerst en vooral natuurlijk dat je webshop er aantrekkelijk uitziet. Een geslaagde webshop heeft een design én look and feel die jouw brand image en identity ondersteunen. Het plaatje moet kloppen, zeg maar. Zorg dat je foto’s van goede kwaliteit zijn en je werkt met terugkerende elementen, die je herhaalt in je gehele communicatiestrategie. Zo creëer je een gevoel van herkenning. Ook je betaalpagina kan je makkelijk in dezelfde stijl opmaken. Neem een gekende PSP onder de arm om je hierin te begeleiden. 

UX

UX of user experience is de volgende stap. Flowt je webshop lekker? Ga je makkelijk van de ene rubriek naar de andere? Kan je makkelijk contact opnemen met de klantendienst? Vind je het telefoonnummer snel terug? Maar ook: laden de pagina’s snel genoeg? Niets zo irritant als een webshop waar je lang moet wachten voor de foto van die blouse in sale verschijnt. Onthoud dat mensen weinig geduld hebben, dat is één en op de koop toe ook nog eens enorm snel afgeleid zijn. Een recipe for disaster dus, want jouw doel is om je bezoeker net zo lang mogelijk op je webshop te houden. Daar komt UX dus kijken. Hoe aangenamer jij het maakt om op je webshop te blijven, hoe meer kan je hebt dat je bezoeker net wat langer online zal shoppen. Maar UX gaat verder dan dat. Ook hoe vlot je kan betalen heeft invloed op de customer experience. Check dus ook de betaalmethoden van je webshop zeker eens voor je launcht. 

Track that!

Kijk, je kan het nog elke keer beter willen doen, als je geen programma’s gebruikt die je vooruitgang meten, kan je eigenlijk niet weten. Google Analytics is je beste vriend. Het maakt het poepsimpel om je aantal bezoekers te checken en je meer te weten te komen over jouw doelgroep. Wanneer bezoeken ze het meest? Hoeveel geven ze uit? Waar loopt het stroef en welke producten doen zijn je toppers? Je kan het allemaal uit de data afleiden.